Mejla

Eva Franchell

Stockholmarna som får betala

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Alliansregeringen lurar läsarna på DN Debatt:

Nu satsar vi 28 miljarder på bygget av Förbifarten.

Men inte är det alliansregeringen som kommer att satsa 28 miljarder på Förbifart Stockholm. Staten kommer att bidra med runt fem miljarder, resten får stockholmarna betala.

Tanken är nämligen att stockholmarnas trängselskatt ska bekosta det gigantiska vägprojektet. Regeringen bryter därmed löftet till väljarna. På folk-

omröstningens valsedlar stod det att skatten skulle gå till ”kollektivtrafik och vägar”, men det gäller inte längre. Nu kommer pengarna att gå till en enda extremt dyr väg.

Frågan är om det ens räcker med 28 miljarder, med längre tunnel och betongbeläggning kommer slutsumman snarare att hamna på upp emot 50 miljarder.

Ett halvt sekels straffbeskattning av stockholmarna för att folk från andra delar av landet ska kunna köra runt Stockholm. Det är inte rättvist.

Stockholmarna behöver pendeltåg som fungerar, de behöver snabb, turtät kollektivtrafik och tunnelbanetåg som tål en vinter. Många stockholmare har inte ens en bil, de har inte råd. Nu får de vänta längre på bussen medan de blickar ut över Förbifarten. Just förortsborna i Skärholmen och Hjulsta får en helt ny vy över den nya vägen som kommer att gå i ytläge genom de fattigare förorterna.

Det är först när vägen når fram till det rikare Ekerö som den ska ner i tunnel.

Förbifart Stockholm är en orättvis trafiklösning som gynnar de privilegierade. Därför är det extra svårt att förstå varför även socialdemokrater ställer upp på förslaget. Kanske vill de vinna medelklassrösterna i Nacka, Täby eller på Ekerö där de slipper se motorvägen?

Det borde vara självklart att Socialdemokraterna i det rödgröna samarbetet också ser klimatnyttan med en god kollektivtrafik. Men ibland går det för fort, det har hänt förr att socialdemokratin har utmanat Stockholm med grävskopor och betong.

På 70-talet ville Hjalmar Mehr hugga ner almarna i Kungsträdgården för att bygga en tunnelbaneuppgång. Det blev hans fall.

Själv minns jag också striden om Klarastrandsleden i valrörelsen 1985 när Mats Hulth ville bygga ut vägen i Klara sjö.

Projektet stoppades i sista minuten den gången också.

avEva Franchell

ARTIKELN HANDLAR OM