Tågtrafiken kan bara bli bättre

Publicerad:
Uppdaterad:

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

LEDARE

”Vi har ett uppdrag att jobba med trafiksäkerhet först och det är precis vad SJ gör”, sa nya infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd i en kommentar till det senaste virrvarret kring tågen.

Inget finns att invända mot att säkerheten tas på allvar. Men nog borde det i uppdraget ingå att trafiken ska vara säker också i den meningen att tågen faktiskt går. Hela det senaste året har det varit väldigt mycket av stillastående – och olyckstillbud.

Det plötsliga stoppet av 25 tåg i fredags var knappast följden av ett konsekvent och långsiktigt säkerhetsarbete. I stället var det ytterligare en påminnelse om den kortsynthet som råder inom den svenska järnvägstrafiken sedan bolagstänkande och vinstintresse blev viktigare drivkrafter än driftsäkerhet och punktlighet.

Den omedelbara förklaringen till fredagstvärbromsningen, eller nödstoppet, var det olycksdrabbade tåget i Norge för ett par veckor sedan. Samt den undersökning av 3?000 hjul som SJ genomfört sedan dess och som visade sprickor i två.

Men om oron efter Norgeolyckan – orsakad av just sprickbildning i hjul – var så stor och motiverade en större genomgång borde kanske de misstänkta Intercity-tågen tagits ur trafik omgående. Om SJ:s säkerhetsmedvetande är så stort som Catharina Elmsäter-Svärd påstår hade hon i ett försök att be de tusentals drabbade fredagsresenärerna om ursäkt heller inte behövt pressa fram dumheter som att det är ”bättre att komma fram senare än att inte komma fram alls”, som hon gjorde i Aftonbladet i lördags.

Sanningen är ju att det handlar om åratal av eftersatt underhåll och andra brister i tågverksamheten. Det må sedan gälla lok som inte klarar full belastning under varma sommardagar eller att det saknas kapacitet för att hålla spår och växlar snö- och isfria. Per Unckel, moderat politiker och landshövding i Stockholm, överlämnade i går ett betänkande om förra säsongens snökaos.

Drygt 80?000 förseningstimmar i vintras innebar en fördubbling mot tidigare. Det kan ställas i relation till kraftigt minskade investeringar 2008–2009.

Ökad trafik – minskat underhåll, lyder sammanfattningen. SJ och Trafikverket kan bägge ta åt sig av kritiken. Eller som Elmsäter-Svärd säger:

”Jag är av den uppfattningen att man bara kan bli bättre.”

Publicerad:

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.

ÄMNEN I ARTIKELN