ÅSIKT

Lastbilsfusket dödar svenska transporten

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: PONTUS LUNDAHL / TT / TT NYHETSBYR≈N
Lastbilar körde 2014 i karavan på Essingeleden i Stockholm som en protest mot fusket i branschen.
LEDARE

Utan lastbilschaufförer stannar Sverige. Drygt hundra tusen svenskar arbetar inom åkerinäringen och det är det fjärde vanligaste yrket för svenska män.

Deras arbete berör oss alla. Därför är det ett samhällsproblem att det är "en bransch som vi tappat kontrollen över", som Sören Johansson, trafikpolisen i Helsingborg, säger i en intervju från Almedalen.
Åkerinäringen präglas i dag av kriminalitet och lönedumpning. Det drabbar utländska chaufförer som utnyttjas för slavlöner och svenska förare som utsätts för svår lönepress.

Bara under 2014 hade 292 svenska transportföretag gått i konkurs, flera på grund av den snedvridna konkurrensen.

Politikens dikeskörning

Sverige är det land i Skandinavien där olagliga transporter är vanligast, enligt en studie från Lunds Tekniska högskola. Men i dagsläget saknas såväl lagar och regler som trafikpoliser för att få ett stopp på eländet.
Sören Johansson säger att trafikpolisen i Helsingborg bara har möjlighet att kontrollera 15 transporter per dag. Personalstyrkan är en tredjedel av vad den var för bara tio år sedan. Det är ohållbart.
För att ändra regelverket krävs beslut på EU-nivå, och där har transportpolitiken kört i diket.

I veckan som gått har EU-parlamentet stoppat de viktiga förändringar som krävs i de så kallade cabotagereglerna, det vill säga regelverket för transport av passagerare eller gods inom ett lands gränser, utfört av ett företag som är registrerat utanför detta lands gränser.

Rejält bakslag för ordning och reda

De nya reglerna hade tagits fram av Jens Nilsson (S) som avled under våren. Han är den politiker som starkast har drivit på en förändring för att internationella transportföretag bara ska få stanna i andra medlemsländer i max 48 timmar, och sedan återvända till ursprungslandet. Bara så kan utlandsregistrerade åkerier och fordon förhindras att konkurera ut körningar för svenska, lagliga företag.
Men konservativa politiker, liberaler och länderna i Östeuropa har varit starka motståndare till en skarpare reglering.
I onsdags röstade en majoritet för att skicka tillbaka förslagen till utskotten. Det är en besvikelse för alla som vill skapa ordning och reda inom vägtransportbranschen, men bättre än att det röstades ned. Loppet är inte kört.

Stopp för djungelns lag

Någon direkt snar lösning är sannolikt inte att vänta. Nästa år är det EU-val och då får ett nytt parlament ta över frågan. Med tanke på högervindarna som blåser över Europa är förbättringar för förare och åkerier ser det mörkt ut.

Nu måste svenska politiker i stället ta frågan på största allvar.

Polisen behöver mer resurser för att kunna kontrollera utländska transporter så att de företag som kör utan att betala skatter och avgifter lagförs. Polisen lyfter själva fram behovet av ett GPS-system för att kunna kontrollera transportfordon som kör över svenska gränsen.
Tusentals svenska chaufförer har ställt sig bakom uppropet "Här stannar Sverige" som kräver ett kraftfullt agerande från politikerna. För dem är det allvar, svensk åkerinäring håller på att dö kvävningsdöden.
Sverige kan inte tillåta att djungelns lag råder på svenska vägar. Dessutom kan fuskande åkeriers fordon och deras trötta förare vara en trafikfara för alla.

ARTIKELN HANDLAR OM