Mejla

Jehna Al-Moushahidi

Influencers ska inte vara klimatgangsters

Uppmanar unga till att köpa onödigt skräp

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Unga personer shoppar på uppmaning av influencers.
Unga personer shoppar på uppmaning av influencers.

LEDARE

En ny rapport visar att svenskar är mindre oroade för klimatet än vad man är i andra länder. Invånarna i G20-länderna toppar listan över högst klimatångest, alltså är man mer oroad över klimatet om man bor i ett ekonomiskt utvecklingsland. Kanske för att det är de länder som drabbas allra hårdast av klimatförändringarna – det blir påtagligt på ett annat sätt.

Men även i Sverige kan vi tydligt se effekterna av den globala uppvärmningen. Samtidigt pushar svenska influencers för en överkonsumtion av ohållbara textilier. Istället borde influencers prata mer om klimatpåverkan som deras inköp har. Samarbeten med företag borde innebära nya mer hållbara alternativ och mindre försäljning av produkterna.

Rapporten visar att 63 procent av svenskarna tror att jorden går mot oåterkalleliga brytpunkter medan endast 40 procent är oroliga över situationen.

Visar upp överkonsumtion

Att se influencers i ljuset av klimatförändringarna kan stundvis vara provocerande. De allra största ses göra så kallade hauls – videor där man visar upp allt det senaste man har köpt. Samarbeten med stora företag och rabattkoder om man handlar snabbt är inte heller ovanliga företeelser.

Den senaste idén som influencers verkar ha för att lösa klimatkrisen är att använda sig av second hand-lösningar då man inte längre vill ha plaggen som man köpte på impuls med deras rabattkod. Man kan exempelvis använda sig av Sellpy, en tjänst som ägs till största del av H&M och som säljer gamla plagg online. Dock har anställda på företaget vittnat om dålig arbetsmiljö där man andas in massor av damm, överhettade lagerlokaler och ljudinspelning och otillåten bevakning av anställda. Företaget som ännu inte anslutit sig till ett fackförbund har haft extremt dåliga arbetsvillkor och dåliga löner. En lösning som därmed blir ohållbar. Det finns massa andra lösningar som inte kräver att människor hamnar i dåliga arbetsförhållanden för att lösa klimatkrisen.

Hållbara lösningar krävs

Istället bör influencers prata om lösningar som varken skadar människa eller miljö. Vad har deras mönster för effekt på invånarna i G20-länderna som producerar kläderna? Det är dags för influencers att använda sin makt till att influera företagen till att ställa om på riktigt, istället för att pusha för ohållbara lösningar.


Diskutera gärna texten med Jehna Al-Moushahidi. Chatten startar klockan nio, men det går bra att ställa frågor redan nu.


Av: 

Jehna Al-Moushahidi

Publisert:

LÄS VIDARE

Vad måste ske för att vi ska agera för klimatet?

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.

Ja, tack!

ÄMNEN I ARTIKELN

G20

Sellpy

Influencers

Fackförbund

Klimatpåverkan

Hållbarhet