ÅSIKT

Leve public service!

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: Sveriges Television firar 50 år i dag. Radio och tv i allmänhetens tjänst är lika viktigt i dag som för 50 år sedan.
LEDARE

I dag firar Sveriges Television sina femtio år med pompa och ståt. Grattis säger vi från den kommersiella branschen. Leve public service!

Public service, eller tv och radio i allmänhetens tjänst som man brukar säga, är minst lika angeläget i dag som för femtio år sedan.

I en tid av hårdnad konkurrens på mediemarknaden med en digital-tv och radioexplosion styrd av marknadens behov snarare än av medborgarnas är public service-medierna oerhört viktiga.

Poängen är oberoendet

Vi måste skydda dessa medier mot ”de entusiastiska korkskallar som tror att valfrihet kan ersätta friheten som viktigaste värde”, skrev före detta kulturministern Bengt Göransson i Kyrkans Tidning.

Göransson har rätt. Poängen med public service är dess oberoende – oberoende av kommersiella och politiska intressen. Det handlar om trovärdighet och om att skapa en fredad zon från den annars så konsumistiska tillvaron där allt går ut på köp och sälj.

Till styrkan hos public service hör friheten från reklam.

Till friheten hör också det politiska oberoendet. Finansieringen måste göras så oberoende av den politiska makten som det bara går. Licensmodellen är därför bättre än skattefinansiering. Med tanke på att betalningsviljan fortfarande är hög förutom bland nyliberala plakatpolitiker torde inte licensen vara något större problem.

Värre är det med tittarsiffrorna. Det går inte att komma ifrån att både SVT och Sveriges Radio har problem med sin ambition att nå alla medborgare. På Sam Nilssons tid satte SVT målet att ha 50 procents tittarandel. Det har fått revideras. I dag är SVT:s tittarandel nere i 39 procent. Framför allt är det de ”unga vuxna” som överger public service.

Risken är att tv- och radio-ledningarnas febrila jakt på den publik de inte har leder till att de tappar den de har. Här gäller det att gå försiktigt fram. Att tro att de unga vuxna bara gillar glättade dokusåpor är också att missta sig. De vill snarare bli tagna på allvar och berörda av sin tids samhälleliga och existentiella frågor. Det kan röra sig om välgjorda nöjesprogram likaväl som nyheter.

Häri ligger utmaningen

”Public service ska vara folkbildande och underhållande, men public service ska också vara störst, och folket försvinner till andra kanaler som inte bekymrar sig så mycket om folkbildning”, skrev Peter Kadhammar på Aftonbladets kultursidor i går.

Häri ligger utmaningen. Sverige har nu en regering där de tongivande aldrig har gillat public service. Den kortlivade kulturministern hann med att säga upp det sexåriga sändningstillståndet, trots att både centern och kristdemokraterna i våras gjort upp om det.

Det bådar inte gott. Public service ska varken göras mer beroende av staten eller göras om till smala elit-medier.

Bredd, folklighet och kvalitet är honnörsord som borde gälla likaväl på 2000-talet som på 1900-talet.

HK

ARTIKELN HANDLAR OM

Politik