Mejla

Malin Malm

Pressade löner efter bisarra upphandlingar

Brovaktaren Michael tjänar 111 kronor timmen

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

LEDARE

Aftonbladet avslöjade ett kafka-liknande öde på svensk arbetsmarknad i lördags. Brovakten Michael tjänar 111 kronor timmen efter 14 år i yrket. Trafikverket hävdar att de inte kan påverka hans villkor för att arbetsplatsen är lagd på entreprenad. Utan att Michael lämnar kuren har hans anställning skjutsats mellan företag.

"En kompis dotter säljer glass i sommar, och tjänar mer i timmen än jag" säger han till Aftonbladet.

Skift på 12 timmar

Brovakterna kommunicerar med både skeppare och polis, ser till att biltrafiken flyter fram över broar som stundtals behöver öppnas för att släppa igenom sjötrafiken. Broar kan vara en farlig utrustning, 2016 avled fem personer i ett brittiskt popband som ignorerat broöppningen. De föll 30 meter, rakt ned i en kanal i Södertälje. För Michaels del innebär arbetet 12-timmarspass på skift.

Eftersom företagen som budar Trafikverkets upphandlingar går under olika kollektivavtal innebär det att Michael upprepade gånger börjar om på lägsta lönenivån. För fackförbunden blir de avtalshoppande brovakterna ett bekymmer. Det är svårt att göra insatser för anställda som Trafikverket vid nästa upphandling lämnar över till ett företag under ett annat fackligt ansvarsområde.

”Helt sjukt”

Upphandlingshärvan är till och med så bisarr att ett intervjuat företag helt gett upp att försöka vinna upphandlingar.

"Det är så sjukt alltihop att det inte är någon idé. Det är bemanningsföretag som går in, och anställer ungdomar som saknar den utbildning och erfarenhet som krävs. Och ger löner som inte är av denna värld. Och Trafikverket bryr sig inte, de kollar inte upp någonting utan tar bara lägsta pris", säger företaget.

Vi har hört den här berättelsen förr. Upphandlingarna ska göra verksamheterna mer effektiva och säkra kompetens som saknas i myndigheterna. Men alltför ofta har upphandlingen istället inneburit pressade villkor för de som arbetar på plats.

Trafikverket pekar på sina riktlinjer om att ta det billigaste erbjudandet med kollektivavtalsenliga villkor. Det om något visar problemen som finns i systemet. Alla aspekter av en effektiv, säker drift kan inte kokas ned till den billigaste prislappen.

Måste städas upp

Ingen skulle anta det om den billigaste begagnade bilen på Blocket. Så varför antar vi det om arbetsgivarna?

Medan Michael inte ens lämnar posten på Hjulstabron studsar han mellan arbetsgivarna. Det om något visar att vi måste städa upp i det här bisarra systemet.


Brovaktaren Michaels situation är en röd tråd av ett upphandlingssystem blint för andra faktorer än kostnad. Målet är ofta att säkra kompetens som inte finns i våra offentliga system, men slutar lätt upp med att människor hamnar mellan stolarna eller att löner dumpas. Det är tydligt att upphandlingarna måste styras upp.

Hur tycker du vi ska lösa alla upphandlingshärvor?

Chatta med Malin Malm. Chatten öppnar klockan 09, men det går bra att ställa frågor redan nu.


Av: 

Malin Malm

Publisert:

LÄS VIDARE

När kommer den första Kina-ägda skolan?

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.

Ja, tack!

ÄMNEN I ARTIKELN

Trafikverket

Upphandlingar

Aftonbladet

Arbetsmarknad