En strejk för rättvis konkurrens

Publicerad:
Uppdaterad:

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Bussarbetsgivarna vill att de anställda ska subventionera privatisering av kollektivtrafiken.

trängsel Busstrafiken i Stockholm står helt still sedan Kommunals varsel trädde i kraft. Det medför att betydligt fler resenärer ska få plats i tunnelbanetrafiken.
Foto: TOMAS ONEBORG/SVD/SCANPIX
trängsel Busstrafiken i Stockholm står helt still sedan Kommunals varsel trädde i kraft. Det medför att betydligt fler resenärer ska få plats i tunnelbanetrafiken.

2 JULI 2008. Bussarna i Stockholm står stilla. 6 000 förare på Busslink och Swebus – som driver busstrafiken åt SL – strejkar och upp till en kvarts miljon pendlare drabbas. Om en vecka kan strejken utvidgas till Västerbotten, och om ytterligare en vecka är busstrafiken i Skåne hotad.

Som vanligt illustrerar konflikter i kollektivtrafiken att en storstad som Stockholm inte kan fungera utan

gemensamma transporter.

I förhandlingarna har fackförbundet Kommunal ställt krav på ett avtal på samma nivå som det förbundet nyligen tecknade med de kommunala bolagen. Kraven handlar om löneutvecklingen, men också om rimliga arbetstider och en ökad trygghet i anställningen.

Brist på busschaufförer

Begripliga krav från en yrkesgrupp som inte bara har ansvaret för människors säkerhet, utan dessutom utsätts för stora påfrestningar i jobbet. Det är knappast någon tillfällighet att det i dag råder brist på busschaufförer.

Läggs ut på entreprenad

Det är också lätt att förstå den fackliga viljan till likabehandling, oavsett om arbetsgivaren är privat eller offentlig. En allt större del av den kommunala verksamheten har lagts ut på entreprenad. Det gäller inte minst kollektivtrafiken.

Kommunala eller landstingskommunala bolag ansvarar för upphandling och villkor, men det är privata företag som sköter driften och som agerar arbetsgivare för personalen.

I tidigare avtalsrörelser har de privata och offentliga bussföretagen tillsammans förhandlat med facket. Den ordningen valde de privata arbetsgivarna i år att lämna. Nu vägrar de acceptera ett avtal på den nivå Kommunal och de kommunägda bolagens branschorganisation, KFS, skrev under i maj.

Svenskt Näringsliv, där Bussarbetsgivarna är medlemmar, driver sedan flera år en kampanj mot osund konkurrens. Udden är riktad mot kommunala företag som med skattepengar i ryggen tränger undan privat affärsverksamhet. Allra mest upprörs Svenskt Näringsliv naturligtvis av kommunala subventioner.

Ändå vill nu Bussarbetsgivarna att chaufförerna ska subventionera deras verksamhet därför att den är privat. Just det skulle nämligen bli resultatet om Kommunal accepterade ett avtal på en lägre nivå än det avtal som tecknades i maj.

Driva på privatiseringen

Det skulle dessutom driva på privatiseringen av kommunal verksamhet. Och priset skulle de få anställda betala. Ett kommunalt företag kan knappast konkurrera – om de anställdas villkor hos de privata entreprenörerna är betydligt sämre.

Just därför är de privata arbetsgivarnas krav på ett billigare avtal i sin förlängning inte bara riktat mot de anställda. Det riktar sig mot hela tanken på likvärdig konkurrens och likvärdiga anställningsvillkor, oavsett huvudmannaskap.

IP

Publicerad:

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.

ÄMNEN I ARTIKELN