ÅSIKT

Charterresan är inte en rättighet

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: Dennis Thern
DRABBAS FÖRST. Far och son kämpar sig genom vattenmassorna i Bangkok i Thailand. Landet drabbades hårt av det kraftiga sommar­regnet i slutet av förra året. Asien och Stillahavsområdet påverkas mest av klimatförändringarna.Foto: Dennis THERN

12 JUNI 2012. Klimatet.

I sommar har resebokningarna ökat med tio procent.

Allt fler svenskar väljer att solsäkra sin semester utomlands, trots att resandet borde minska.

De senaste åren har Asien drabbats av svåra översvämningar. Tusentals människor har omkommit och miljoner tvingats på flykt. Det är just Asien och Stillahavsområdet som påverkas mest av klimat­förändringarna.

Saving paradise, sa Maldivernas förre president Mohamed Nasheed när han fick Anna Lindh-priset för några år sedan.

Öar har redan evakuerats

Maldiverna håller på att dränkas, inom hundra år står ögruppen under vatten. Flera öar har redan evakuerats.

Någon gång måste vi börja ta klimathotet på allvar.

I Bangkok svämmar gatorna över ­medan Venedig sjunker och tippar ner

i havet med östra sidan först. Adriatiska havet stiger och svämmar över Marcusplatsen som numera står under vatten hälften av årets dagar. Jorden och vattnet värms upp och varmt vatten tar större plats än kallt.

Semestern är en blind fläck

Kanske är det ödets ironi att det är ­semesterorterna som drabbas först. Det borde mana till eftertanke, ändå fortsätter semesterresandet att öka och 2012 är Thailand och Italien fortfarande svenskarnas favoritresemål.

I fjol reste 23 miljoner utrikespassagerare via de svenska flygplatserna. Både utrikes- och inrikesflyget ökade sina koldioxidutsläpp under förra året, visar stati­stik från Trafikanalys.

I sommar är det 20 år sedan Riokonferensen antog klimatkonventionen. Mängden växthusgaser i atmosfären skulle stabiliseras. Det har gått så där, många svenskar försöker medvetet köra mindre bil och se över uppvärmningen av bostaden.

Men när det kommer till semestern är det som en blind fläck. Då bokar vi resor till hela världen, för det är ju inte ens särskilt dyrt. Flyget betalar ingen energiskatt.

Miljöpartiets kongress tog för några veckor sedan ett beslut om att flyget ska beskattas. 300 kronor för en enkelresa ­inom Europa och 600 kronor för en långresa är den gröna kongressens rimliga förslag.

Det är faktiskt ingen mänsklig rättighet att åka till Thailand en gång om året.

Nästa vecka träffas mer än 130 stats­överhuvuden och 50 000 delegater till FN:s uppföljningsmöte i Rio. Där måste man diskutera hur transporterna mellan kontinenterna kan bli effektivare och klimat­vänligare.

Rusta den risiga järnvägen

Här hemma i Sverige kan regeringen gå före. Hittills har vi inte sett mycket av det klimatarbete Fredrik Reinfeldt en gång ivrade för. En flygskatt skulle kunna­ vara ett första steg mot ett mer rimligt ­resande.

Pengarna kan med fördel gå till att rusta­ upp den risiga järnvägen.

avEva Franchell

ARTIKELN HANDLAR OM