Mejla

Ingvar Persson

Hamnarbetarna bör inte bara hyllas av Zelenskyj

Arbetsgivarna gör livet lättare för Putins båtaffärer

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Ryskt fartyg utanför Helsingborg.
Ryskt fartyg utanför Helsingborg.

LEDARE

I morgon avslutar Hamnarbetarförbundet sin sympatiblockad mot ryska fartyg och fartyg med rysk last. Blockaden inleddes i mars och har bland annat hyllats av Ukrainas president Zelenskyj. Det andra facket i hamnarna, Transportarbetarförbundet, fortsätter den blockad man inledde för knappt två veckor sedan.

Att Hamnarbetarförbundet avslutar stridsåtgärderna är inte ett frivilligt beslut. Slutdatumet blev den kompromiss hamnarbetarna tvingades till sedan arbetsgivarna i Sveriges Hamnar i förra veckan gick till domstol för att häva blockaden.

Sanktioner från EU

Det betyder inte att det är fritt fram för Putins båtar i svenska hamnar.
EU har beslutat om sanktioner mot den ryska sjöfarten. I teorin ska den vara utestängd från unionens hamnar.

Vi skriver i teorin eftersom EU-sanktionerna har kryphål stora nog för en bananbåt att passera genom.

Dels gäller EU:s sanktioner bara fartyg som för rysk flagg. I Ryssland, som på många andra håll, flaggar rederierna ut båtar till andra länder. Och för ryska fartyg som är bekvämlighetsflaggade i andra länder innebär EU-reglerna alltså inget hinder.

Många undantag

Dessutom kan svenska myndigheter, i det här fallet Kommerskollegium, göra undantag. Det gäller till exempel om fartyget kommer med gas eller olja, medicinska produkter eller livsmedel.

EU:s sanktioner mot sjöfarten hindrar knappast pengarna från att forsa in i den ryska krigskassan.

Att svenska hamnarbetare visar sin solidaritet och inte vill ha med verksamheten att göra är inte så konstigt. Inte när hamnstaden Mariupol har malts ner till grus. Inte när hamnstaden Odessa blockeras av den ryska flottan. Och inte när myndigheterna i Ukraina tvingas lära barn att känna igen minor.

Svårt att förstå arbetsgivarna

Då är det svårare att förstå hur arbetsgivarna Svenska Hamnar kunde tycka att det var rimligt att trots allt detta ta Hamnarbetarförbundet till domstol. Att respektera de officiella sanktionerna är förstås självklart, men hamnarnas ägare vet precis hur ihåliga de är.

I det offentliga samtalet anklagas den som på ett eller annat sätt vill nyansera kriget bums för att gå Putins ärende. Det är inte konstigt. Ett brutalt erövringskrig lämnar inte mycket utrymme för nyanser.

Men hur kan en arbetsgivarorganisation som Svenska Hamnar välja att gå till domstol för att, rent bokstavligt, göra livet lättare för härskarna i Kreml? Och hur kan man komma undan med det utan att kölhalas av alla som står i kö för att fördöma alla eftergifter för Putin?

Det är svårt att begripa.


I morgon tvingas Hamnarbetarförbundet avsluta sin blockad mot ryska fartyg. Transportarbetarförbundets blockad fortsätter. Samtidigt är alla överens om att det finns stora hål i EU:s sanktioner.
Borde fler ställa sig bakom de svenska hamnarbetarnas aktioner, eller är det bra att ryska båtar kan fortsätta att komma till svenska hamnar.
I chatten diskuterar Ingvar Persson med läsare om hur vi ska kunna påverka de ryska makthavarna att avbryta kriget.

Skriv inlägg
  • Ingvar Persson

    Jag vill tacka alla som deltagit i dagens chatt. Diskussionen om hur vi kan påverka makthavarna i Kreml lär gå vidare.

  • Ingvar Persson

    Hej Tony.

    Så är det. Internationell handel är en väv, och det finns knappast några åtgärder vi kan ta till som inte skadar den väven.

    Det största hotet just nu är nog ändå inte sanktioner, utan det faktum att Ryssland håller på att bomba sönder ett granland. Människor dödas, men de hindras också från att gå till jobbet. Fabriker och hamnar blir grus och ruiner. Åkrar förblir oplöjda därför att de är minerade eller därför att det pågår strider. Sådant får konsekvenser för handeln. Och det måste få ett slut.

  • Tja , det finns ju en annan sida av det , och det är att de Faitrade (tex) bolagen i Sydamerika , som säljer till Europa , inte har några båtar som skeppar deras bananer. Vilket gör det svårare för deras verksamhet att verka. marknaden är uppbyggd på ett visst antal båtar, och stoppas dom , trillar effekten igenom bakåt med.

    Tony
  • Ingvar Persson

    Klockkan har slagit halv. Innan vi stänger chatten går dock ordet till Tony

    .

  • Ingvar Persson

    Hej Lars.

    Jag skulle säga att det är oundvikligt att vanligt folk i Ryssland drabbas, och att makthavarna säkert kan skydda sin vardag ganska bra. Det går trots allt att leva utan en privat lyxkryssare. I alla fall ett tag.

    Å andra sidan är antagligen ekonomin det enda sättet att försvaga Rysslands vilja att fortsätta kriget som ju verkligen drabbar vanliga människor i Ukraina. Tillsammans med vapenleveranser till den ukrainska armén förstås.


Av: 

Ingvar Persson

Publisert:

LÄS VIDARE

Ryssland driver mot total kollaps

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.

Ja, tack!

ÄMNEN I ARTIKELN

Svenska Hamnarbetarförbundet

Sveriges Hamnar