Mejla

Jenny Wennberg

Hos Postnord har kunden alltid fel

Är det inte dags att lägga ner det svensk-danska misstaget snart?

Publicerad:

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Postnordbil har kört fast under en bro. Kanske kundens fel även det?
Foto: Stina Stjernkvist/TT / TT NYHETSBYRÅN
Postnordbil har kört fast under en bro. Kanske kundens fel även det?

Att Postnord skyller ifrån sig på kunden har blivit till en ful ovana vi svenskar tvingats vänja oss vid.

2017 rapporterades det om att företaget tappat bort 5,5 miljoner brev, under ett enda år, vilket bland annat lett till att människor inte fått sina räkningar och hamnat hos Kronofogden och inte heller fått breven från Kronofogden. Det kommenterade dåvarande Vd:n Håkan Ericsson i Svenska Dagbladet så här:

"Det här snacket om att det försvinner brev … Det är klart att just Kronofogdens mottagare kanske är mer skeptiska till om de har mottagit brevet eller inte."

Åren har gått och 2020 sitter vi mitt i en coronapandemi och inte heller nu vill Postnord ta ansvar för sin undermåliga verksamhet.

Häng med!

Så här ser det nämligen ut: Region Kronoberg och Region Blekinge köpte Postnords extra dyra expresstjänst för att skicka sina coronatest till ett laboratorium i Uppsala för analys. Föga förvånande lyckades dock Postnord inte leverera testen inom utsatt tid. När Svenska Dagbladet, som under flera år granskat Postnords icke fungerande verksamhet, ställer frågor till Postnord om hur det kan komma sig att inte ens coronaprover kommer fram blir resultatet följande genuint underbara ordväxling mellan Svenska Dagbladet och Mathias Krümmel, chef Produktion på Postnord Sverige:

Det kan alltså vara kundens fel, menar du?

– Ja, så kan det vara.

Det finns såklart också andra möjliga förklaringar till att Postnord inte levererat coronatesterna i tid vidkänner Krümmel. Ett skulle kunna vara att Postnord gjort fel och företaget blandat ihop paket.

Husförklaringen hos Postnord är dock som vanligt att det är kunden som har gjort fel.

En Postnordolycka kommer sällan ensam. Efter rapporteringen om Kronobergs och Blekinges problem med Postnord har även Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, tagit till orda. Myndigheten har i flera år haft problem med statligt ägda Postnord som inte klarar av att sköta myndighetens leveranser. Något som enligt SVA drabbar ”livsmedelsförsörjningen och totalförsvarsperspektivet”. Ganska allvarligt med andra ord.

Att som privatperson försöka få Postnord att erkänna fel har de flesta nog gett upp helt. Inte ens registrerade returer till avsändare och därmed bevis på att Postnord inte delat ut din post räcker trots allt. Felet skulle ändå kunna vara ditt för att du inte fått din post utdelad. Paketleveranserna ska vi inte ens prata om. Vittnesmålen är många från svenskar som suttit hemma när ”leveransförsök” som misslyckats genomförts av företaget.

När statliga myndigheter börjar klaga och pratar om flera år långa leveransproblem som till och med är skadliga ur totalförsvarsperspektiv tänker de flesta rimliga människor nog dock att Postnord kanske ändå skulle vara lite mer självkritiskt än när en sketen medelsvensson hör av sig.

Icke.

Postnord delar inte SVAs bild av att många leveranser har varit försenade under lång tid låter man istället meddela via sin presstjänst i Aftonbladet.

Det är det här som kallas självförtroende. Hur fel man än har, hur ofta man än har fel, är felet ändå alltid någon annans, eller i vart fall inte ens eget.

Men helt ärligt, är det inte dags att lägga ner det svensk-danska misstaget Postnord snart?

Någon förbättring tycks trots allt inte vara i sikte.

Vilket får förmodas är kundens fel även det.

Av: Jenny Wennberg

Publicerad:

LÄS VIDARE

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.