Mejla

Lovisa Arvidsson

Macrons hemliga Uber-deal kan sätta punkt för karriären

”Våld garanterar succé” tyckte taximiljardären

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Frankrikes president Emmanuel Macron krattade manegen för tech-bolaget.
Frankrikes president Emmanuel Macron krattade manegen för tech-bolaget.

LEDARE

Vem kan undgå en bra deal?

Inte Frankrikes president Macron, i alla fall.

När han tillträdde som finansminister 2014 i Hollandes socialistregering såg det ju så bra ut.

Han behövde sätta de unga invandrarkillarna från förorten i jobb, minska arbetslösheten och få de ekonomiska hjulen att rulla på.

Gärna med hjälp av den nya digitala tekniken från Silicon Valley. 2010-talets frälsare för att revolutionera världens arbetsmarknader.

Det krävdes bara lite avreglering av den inhemska taxibranschen så skulle saken vara biff.

Det, och lite direktkontakt mellan finansministern själv och ledningen för taxiföretaget Uber.

Hjälpte Uber personligen

Båda får nog anses vara ytterst tveksamma aktiviteter för en vänstervriden finansminister att ägna sig åt.

Men sen har ju inte Macron gjort sig känd som principernas man. Om något får man kalla den tidigare bankmannen som gjorde politisk karriär i Socialistpartiet och sedan startade sin egen politiska mittenrörelse, En marche, för en politisk opportunist.

Redan 2015 bröt våldsamma protester ut bland landets taxichaufförer som starkt ogillade hur uppstickaren Uber kringgick regelverk.

Nu kan hela historien sätta punkt för hans politiska karriär.

Olagliga metoder

Det internationella undersökande journalistnätverket ICIJ, som bland annat läckte Panama-dokumenten, har läckt dokument som visar hur det amerikanska tech-bolaget lyckades få ledare runt om i världen att kratta manegen för deras expansion.

I dokumenten framgår hur dåvarande vd:n för Uber, Travis Kalanick, tyckte lite våldsamheter och upplopp i Frankrike var värt det, för att "våld garanterar succé". Andra uppgifter visar att Ubers ledning var ytterst medvetna om att deras metoder inte bara gick att ifrågasätta, utan var direkt olagliga.

Samtidigt stod Macron på så god fot med företaget att han var på "förstanamns-basis" med Kalanick.

I ett land som är besatt av att ni:a den man talar med och att tilltala folk som herr, fru och fröken, var det nog många fransmän som hytte med baguetten i luften vid frukostbordet när nyheten blev känd i veckan.

Krav på avgång

Frankrikes nuvarande president inledde sin tid i regeringen med att hålla ett femtiotal hemliga möten med Uber och sedan bryta upp den hårt reglerade franska taximarknaden. På så vis kunde Uber konkurrera ut både taxichaufförerna och kringgå franska lagar och skatter.

Kommer fransmännen förlåta honom?

Vad tycker du om Macron och hans relation till Uber? Går det att försvara techbolagets metoder för att etablera sig på nya marknader och vad kommer ske härnäst? Kommer den Frankrikes president att kunna sitta kvar?

Chatta med ledarskribent Lovisa Arvidsson. Livechatten öppnar 9.00 men du kan ställa frågor redan nu.

Skriv inlägg
  • Lovisa Arvidsson

    Och med det inlägget får vi sätta punkt för dagens chatt. Stort tack för alla frågor och inlägg! Önskar er en fortsatt fin dag :)

  • Pengar styr, allt har ett pris. Tjänster och gentjänster och en grävskopa svågerpolitik så är saken biff. Undersåtarna blir sysselsatta, techbolagen slickar sig om munnen samtidigt som de dreglar. Korrupta ledarna ger sig själva en klapp på axeln och tycker de är oersättliga och samtidigt gör människor (åkerier/förare och kunder) en god gärning. Men förarna och åkerierna då? Hur mår dom? Finns det lönsamhet i gig-ekonomin? Jag har stor inblick i denna verksamhet och säger bara en sak: organiserat/systematiskt slaveri. Punkt.

    Andreas

    Ja, jag tycker det är hög tid att man slutar se gig-ekonomi som lösningen på framtidens arbetsmarknad. Om människor jobbar för slavlöner till odrägliga villkor, då är det inte ett positivt steg framåt utan behöver revideras.

    Lovisa Arvidsson
  • Jag hade väl hopp om Macron i början när han valdes efter Holland. Men nu efter hans flathet mot Ryssland. "Ryssland får inte förnedras" men några

    100000 ukrainare får gärna dö på Putins slaktbord

    och miljoner ukrainare har drivits på flykten.

    Kvinttesensen är fortfarande tog han mot pengar från Uber. Själv anser jag att Uber skall förbjudas inom EU bla pga att man inte betalar skatt.

    Jan Österberg

    Jag har inte fått uppfattningen att det varit pengar för egen vinning inblandat, utan snarare att Macron velat lösa frågan med arbetslöshet bland unga med hjälp av företag som Uber.

    Lovisa Arvidsson
  • Under historien har massor med jobb kommit och gått. Taxi jobben är ett utav de. Förr hade man hisskonduktörer men nu ser man inte sådana längre, eller hur? Om efterfrågan för smidigare och billigare transporttjänster erbjuds så ska det kunna erbjudas. Är man kvalificerad att köra en bil och innehar körkort så varför ska man inte kunna arbeta med detta om man skattar för det som med allt annat? Att hålla kvar vid en döende form av tjänst har aldrig hållt och det är bara att anpassa sig. Det är oundvikligt och för det bästa. Att säga hur ska taxi förarna klara sig? Jo, anpassa sig.

    Gabriel

    Visst sker det utveckling i alla branscher, men vi behöver väl inte frångå principen att den som arbetar ska ha ha rimlig lön, trygga arbetsvillkor och att företag betalar skatt och följer lagar för det? Det är ju egentligen det som är nyckeln här, att Uber har frångått det och ändå fått hjälp att etablera sig globalt.

    Lovisa Arvidsson
  • "Självklart måste alla som befinner sig i politiken kompromissa emellanåt. Men det är inte att likställa med korruption." Nej. Men kompromissandet skapar en mentalitet hos politikern som innebär att principer blir oviktiga, att göra det som gynnar en själv blir tillslut det enda som kvarstår.

    Fredrik

    Jag tror nog att det finns dom som har bättre karaktär än så. Vi får enas om att vara eniga i den frågan du och jag :)

    Lovisa Arvidsson
  • Även om Uber-chafförer kör för slavlöner är väll det ändå bättre än att vara arbetslös? Som du nämner ovan behövde Macron sätta invandrare i arbete, varför kan inte Uber vara en entré in i arbetslivet?

    David

    Det är jättebra med att särskilt unga som saknar arbete får en fot in i arbetslivet. Men varför kan det inte vara med företag som erbjuder rimliga löner och arbetsvillkor? Jag tycker inte riktigt att slavlöner och företag som varken bryr sig om att betala skatt eller följa lagar är rätt väg att lösa arbetslösheten.

    Lovisa Arvidsson
  • Han överlever det här, han är en överlevare. Dessutom har inte avslöjandet den kaliber att det kan fälla en president.

    Peter

    Jag tror också att han överlever det här, men jag tror att det finns potential för ett växande opinionstryck mot honom som inte kommer vara helt lätt att hantera.

    Lovisa Arvidsson
  • mycket tragiskt för en minister i en socialistiskt regering frankrike har ju av tradition en stark fackföreningsrörelse stark vänster undrar om detta också lett till missnöje och att le pen nått framgångar i frankrike.

    vänster75

    Ja, det som är extra förvånande här är ju att det var när han var minister i en socialistisk regering.

    Lovisa Arvidsson
  • Det finns två typer av politiker. De som är bra på att dölja sin korruption och de som är dåliga på att dölja den. I längden blir alla politiker korrupta.

    Människor må ibland drivas av samhällsengagemang när de ger sig in i politiken, men för att klättra inom politiken måste man gradvis överge allt mer av sina principer och bli en självtjänande opportunistisk lögnare. De som håller fast vid sina principer klarar inte att klättra inom politiken. Man måste vända kappan med vinden, göra hemliga avtal etc. Macron är inget undantag.

    Fredrik

    Självklart måste alla som befinner sig i politiken kompromissa emellanåt. Men det är inte att likställa med korruption.

    Lovisa Arvidsson
  • Ubers ledare har ju pratat med många andra tror inte du på en avreglerad marknad .Sk kunder få betala mer än nödvändigt?

    Swe

    Jag tror på en marknad där de som arbetar får skäligt betalt och att priserna är rimliga. Det svåra är väl alltid att hitta den balansen. Jag ser inget egenvärde i avreglering, särskilt inte om det leder till att taxiförarna jobbar längre och längre dagar till lägre och lägre lön.

    Lovisa Arvidsson
  • Svenska Taxiförbundet har, innan pandemin, framfört kritik till myndigheterna att Sverige tillåter företag som Uber att sätta sig över svensk lag med hjälp av egna parallellsystem för intäktsredovisning. Detta har redovisats och bland annat så togs en rapport fram.

    Både infrastrukturministerna samt finansminstern har lovat att se över så att Uber följer lagstiftningen, men än så länge så har inget skett.

    Kan liknande kontakter ha funnits i Sverige?

    https://www.taxiforbundet.se/wp-content/uploads/2021/09/gpgreport-review-of-uberen.pdf

    Christer Holmlund

    Ja Ubers metoder är ju väldigt lika i stora delar av världen, så jag är övertygad om att flera länder haft liknande relationer med Uber för att hjälpa dem etablera sig.

    Lovisa Arvidsson
  • Macron är det bästa som hänt Frankrike på över 30 år.Åker du aldrig Uber?

    Swe

    Nope.

    Lovisa Arvidsson
  • Lovisa, jag vill se Macron som president i Frankrike alla dagar i veckan, NATO samt EU anhängare, vilket är bra för både Sverige och Europa. Vilka alternativ har vi annars? Vi kan glömma Pécresse, Hidalgo, för impopulära, du har Zammour på extrema högerkanten som är för extrem för de flesta. Slutligen beviset som visar att extremvänstern och extremhögern är ganska lika, Le Pen samt Mélenchon som båda är Putinvänliga, EU motståndare samt ogillar NATO, samt mycket av deras politik låter trevligt för en del, tidig såsom tidig pension men är svårt att genomföra, läs underskott.

    Mikaela

    Det kan man ju tycka, men det gör inte relationen mellan Macron som finansminister och Uber-vd:n särskilt bättre.

    Lovisa Arvidsson
  • Taxi är inte till för Taxibolagen behövs inga Taxi VDar eller andra Marknadschefer med höga löner som kunderna skall betala.

    Uber är det bästa som har hänt oss konsumenter jag använder det i hela världen och det fungerar utmärkt.

    Det är bara i Sverige en rutten taxiresa på 10 minuter kostar 500 kr, heja Uber!!!!

    Håkan Söderholm

    Kan det inter vara en bra sak att den som du köper en tjänst av också har rimlig lön och arbetsvillkor? Att de följer ett lands lagar där de etablerar sig tycker jag åtminstone är ett minimikrav.

    Lovisa Arvidsson
  • User photography

    Med tanke på hurt utnyttjade och pressade Uber-chaufförer blir med sina slavlöner, långa arbetsdagar och osäkra anställningsförhållanden är det iögonenfallande att verksamheten öht är laglig i Frankrike - och Sverige.

    Nöjt sätter sig passageraren, oavsett politisk åskådning, i baksätet och känner sig mullig över det låga priset.

    Chauffören som i 99 fall av hundra är utomeuropeisk jobbar 12-13,timmar, 7 dagar i veckan för att förhoppningsvis komma upp i 20.000 brutto prr månad.

    Det är skamligt.

    Lasse Gåre

    Jag håller med dig Lasse!

    Lovisa Arvidsson
  • Det är precis så det ser ut i Sverige också. Regeringar skänker bort våra naturresurser mot tomma löften om arbetstillfällen och inbillade skatteintäkter. Se bara bergrummen och kylan i norr; hur mycket betalar nu Google, Microsoft och de andra i skatt i Sverige? Hur många svenskar fick jobb för att deras servrar snurrar här? Hur mycket betalar techjättarna för energin de använder?

    Hin Håle

    God morgon Hin Håle :)

    Ja det där är högst relevant. Var går gränsen mellan att en regering eller kommun vill "underlätta" en etablering, och när det är ren och skär kohandel bakom kulisserna?

    Lovisa Arvidsson
  • Hur stor är sannolikheten att den här enskilda skandalen kan leda till att Marcin tvingas avgå? Och vad händer vid ett sådant scenario, nyval?

    Leif

    Politiska skandaler behöver ju inte i sig betyda att någon måste avgå. Men frågan är om inte det här sticker rejält i ögonen på fransmännen. Blir opinionstrycket för högt kan det mycket väl vara enda utvägen. Politiker har ju kastat in handduken för betydligt mindre saker.

    Lovisa Arvidsson
  • Lovisa Arvidsson

    God morgon! Då kör vi igång dagens chat.

Av: 

Lovisa Arvidsson

Publisert:

LÄS VIDARE

Hundratals timmar i telefon med Putin – inget fungerade

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.

Ja, tack!

ÄMNEN I ARTIKELN

Uber

Emmanuel Macron