ÅSIKT

Facebook tjänar sina pengar på din vrede

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: Manu Fernandez / AP TT NYHETSBYRÅN
Mark Zuckerberg.
LEDARE

Jag gjorde en sökning på Google i våras. Jag skrev in ”Är muslimer..” i sökfältet för att se vad sökmotorn skulle föreslå för automatiska sökresultat. De förslag som kom upp var:

1. Muslimer är kvinnoförtryck

2. Muslimer är terrorister

3. Muslimer är vårt största utländska hot

Jag gjorde om sökningen igen i veckan. Nu hade punkt två ändrats till ”Muslimer är inte terrorister”. I övrigt var sju av åtta sökresultat fortsatt på temat att muslimer är onda/mördare/kvinnohatare.

I den politiska diskussionen analyserar vi högerextremismens framgångar på längden och tvären. Beror den på globalisering, på robotar, på arga män?
Inte bara.

Inte propagandan som är farlig

I veckan intervjuade jag Samantha Bradshaw, forskare på Oxford Internet Institute. Vi talade om hur regeringar runt om i världen nu bygger sociala medie-arméer för att både skydda och påverka den egna befolkningen.

”Det är inte propagandan som är ny, eller farlig i sig”, sa hon. ”Det verkliga problemet är algoritmerna. Jag vill inte låta dramatisk, men om vi inte gör något åt det tror jag att demokratin är i fara.”

94 procent av svenskarna använder Googles sökmotor. Den är vårt bibliotek, vårt fönster ut i världen. Men vad är det vi får, hur fungerar det? Det har vi ingen insyn i.

Dagarna efter dödsskjutningen i Las Vegas publicerade den högerextrema bloggen Gateway Pundit ett inlägg som hävdade att en vänsteraktivist var mördaren. Ett tag var inlägget en av de högsta sökträffarna på Google för de som ville ha information om vad som hänt.

Även på Google-ägda Youtube spreds motsvarande lögner som en löpeld.

Världens mäktigaste företag

Det är märkligt hur lite vi diskuterar hur förutsättningarna för demokrati påverkas i en värld där makten över informationen ligger hos två enorma företag vars enda syfte är att tjäna pengar.
Dagarna efter det amerikanska presidentvalet sa Facebooks grundare Mark Zuckerberg att det var fånigt att påstå att hans företag hade något att göra med att Donald Trump vann valet i USA.

Sedan dess har mycket hänt. Direkt efter valet var fokus på ”fake news”. Just nu utreds i vilken omfattning Facebook och Google under valrörelsen sålt annonser till ryska företag med kopplingar till Putin.
Propaganda har alltid funnits. Men det nya, och verkligt farliga, med vår tid är att dessa företag i grunden förändrar förutsättningarna för hur demokratin fungerar.

– Det finns ett glapp mellan nivån på vreden runt om i världen och vad som faktiskt sker. Jag tror att mycket av det glappet kan förklaras med sociala medier, sa författaren Anne Applebaum när jag träffade henne i höstas.

Algoritmerna skapar en vredesmaskin

Så vad driver denna vrede?

Facebook tjänar sina pengar på sin förmåga att få människor engagerade. När vi gillar, delar och kommenterar ger vi bort data om oss själva. Den informationen säljs sedan vidare till företag, och tillbaka till oss i form av annonser. Facebooks algoritmer läser av vilken typ av innehåll som får människor att påverkas känslomässigt.

Facebook är inget ondskefullt företag. Inte Google-ägda Youtube heller. Det bara faller sig så att dessa företag tjänar pengar på att underblåsa starka känslor. Det är därför frågor som har med rasism, feminism och andra kulturellt explosiva frågor fungerar så bra på Facebook och Youtube.

Tech-giganterna förändrar offentligheten på flera sätt. De suger upp i stort sett alla nya annonspengar, vilket gör att traditionella medieföretag går under. I USA finns lokal- och regionaljournalistiken knappt kvar.

I stället har den ersatts av denna vredesmaskin.

Det är inte ondska. Det är en affärsmodell.

Stöper om demokratin

Mediebranschen har alltid handlat om att förvandla människors tid och uppmärksamhet till pengar.

I boken ”The Attention Merchants” beskriver juridikprofessorn och internetexperten Tim Wu hur mediebranschen förfinat och utvecklat metoder för just detta under de senaste hundra åren – från förra seklets skandalpress till tv-reklamens guldålder.

Det nya i dag är den svindlande skalan och de tekniska möjligheterna för manipulation och övervakning.

Facebook har i dag två miljarder dagliga användare. Google nästan 80 procent av sökmarknaden i världen. Dessa företag är troligen de mäktigaste i världshistorien. De sitter på en ofattbar mängd data om var och en av oss. De har i grunden stöpt om våra samhällen, både när det gäller mänskliga relationer och förutsättningarna för demokrati. De kontrollerar våra informationsvägar och vårt offentliga samtal. Och vi saknar insyn i vad de gör och möjlighet att påverka.

Det krävs tryck utifrån

Jag har det senaste året pratat med flera höga chefer på både Facebook och Google. Den röda tråden är bristen på självkritik och insikt i vilken roll företagen spelar i våra samhällen.
I USA har den politiska pressen på Facebook att bli mer transparenta och ansvarstagande äntligen börjat öka. Det är bra. I Sverige ger vi specialrabatter till Facebook när de vill bygga serverhallar i Luleå – men i övrigt verkar politikerna inte ha någon uppfattning.

Enligt Tim Wu måste Facebook ändra sin affärsmodell för att sluta vara livsfarliga för demokratin.

En sak är säker: det är inget som dessa företag någonsin kommer göra frivilligt. Det som behövs nu är ökat tryck utifrån, från regeringar, medieföretag och konsumenter.
Bollen ligger hos oss. Gör vi inget är risken stor att ilskan bara tilltar i styrka.

ARTIKELN HANDLAR OM

Google

USA

Youtube

Facebook