ÅSIKT

Acceptera inte porr i din mejl

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
LEDARE

Det plingar till i min mejlbox. Ännu ett reklammeddelande. Den här gången får jag ett erbjudande om att fördubbla mina tillgångar på två månader.

E-brevet är på engelska och de som skickat det lovar att göra mig rik på rekordtid, om jag bara investerar mina pengar hos dem.

Av någon anledning nappar jag inte. Är någon så lättlurad? I stället trycker jag på delete-knappen. Meddelandet blåser ut i cyberrymden.

Är det någon mer än jag som tröttnat på alla dessa reklamerbjudanden? Jag får ett par dussin varje dag, det ena mer absurt än det andra. Det tar en faslig massa arbetstid att radera ut dem.

Dessutom är det ofta obehagliga erbjudanden. Härom dagen var det någon som ville att jag skulle titta på ”rape porn”, det vill säga våldtäktsporr. Adressen till hemsidan fanns bifogad i brevet. Jag kanske är alltför finkänslig, men den sortens reklam känns oerhört kränkande.

Att några av mänsklighetens största vidrigheter finns samlade på internet är känt sedan länge, men ska vi verkligen behöva stå ut med att få dem skickade direkt till vår dator?

På något sätt kommer de här företagen över en massa e-postadresser. Antagligen har de tagit sig in och kopierat adresserna i andra datorers adressböcker. Har man en gång hamnat i deras register verkar det omöjligt att ta sig därifrån.

Det paradoxala är att den här sortens reklam i princip är olaglig. Enligt marknadsföringslagen måste avsändaren noga uppge att det rör sig om ett reklammeddelande. Jag vet inte vilken erfarenhet ni har, men de e-brev som landar i min postlåda är ofta omöjliga att identifiera som reklam. Avsändarna använder tvärtom en rad knep för att dölja sina verkliga avsikter.

Hittills har lagstiftningen varit svår att tillämpa på nätet, men nu finns det faktiskt en möjlighet. EU har nämligen beslutat att skärpa reglerna. Nu ska det bli förbjudet att skicka direktadresserad reklam utan att mottagaren, det vill säga du och jag, i förväg har accepterat att finnas med på företagens utsändningslistor. Ett svenskt förslag till lagstiftning kommer presenteras efter sommaren.

Många problem återstår dock och det största hindret är att USA inte har en liknande lagstiftning. De allra flesta reklambrev skickas därifrån.

Nu ska EU-kommissionen försöka övertala sina amerikanska kollegor att göra det samma som EU. Men alla som vet något om USA:s hållning till de fria marknadskrafterna begriper att det är lättare sagt än gjort.

På näringsdepartementet tror man att även om det möjligen går att skapa sådana internationella regler så kommer det ta flera år innan de går att tillämpa i praktiken.

Detta låter som en outhärdligt lång tid. Ingen av oss skulle acceptera om det plötsligt började ramla ned reklam för hårdporr i vår vanliga brevlåda. Det skulle bli folkstorm.

Och det finns ingen anledning varför vår toleranströskel skulle var högre bara för att det handlar om internet. Skit är skit, även i cyberrymden.