ÅSIKT

Svensk design lyfter industrin

Den är ett konkurrensmedel.

Foto: NIKOLAI JAKOBSEN
blågult i paris Bilkonstruktör Christian von Koenigsegg bredvid den svenska superbilen som bär hans namn. Här under en mässa på Paris bilsalong.
LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

För David Crafoord har pojkdrömmen gått i uppfyllelse. Han har som industridesigner formgett den svenska superbilen Koenigsegg. Den är en korsbefruktning av skönhet, snabbhet och styrka.

Bilen som kostar cirka 3,8 miljoner kronor har en toppfart på 390 kilometer i timmen. Den tillverkas av tio anställda i en länga i skånska Margretetorp.

Målet är att producera 20 bilar om året. Koenigsegg kan aldrig som Volvo eller Saab bli en gaspedal för sysselsättning och exportinkomster.

Men prisad är den i designtävlingar ute i världen. Bilentusiaster får lyckorus av den.

När regeringen, näringslivet och formgivare i dag samlas i Stockholms kulturhus för att diskutera hur vår industriproduktion förädlats från ”Made in Sweden” till ”Swedish design” visas just Koenigsegg som ett exempel på den svenska kreativiteten.

God form är inte, som IT-vågen, något snabbt övergående fenomen. Svenska kläder, möbler och industriprodukter har alltid förknippats med skönhet. Det stora genombrottet för design har kommit under senare år.

Det är helhetssynen hos unga industridesigner som David Crafoord som banat väg för den svenska framgångsvågen. Englands formtidningar är översvallande, i New York är nordisk design het.

De nya formgivarna nöjer sig inte med att sitta fastnitade vid ritbordet i ateljén. De går ut i produktionen, arbetar i verkstäderna och intervjuar dem som ska använda de nya produkterna. Det räcker inte med ett snyggt fodral. Innehållet ska också fungera. Materialet måste vara miljöriktigt och resurssnålt. Arbetsmiljön för dem som tillverkar produkterna och för dem som sedan ska arbeta med, eller använda, dessa måste vara den bästa.

När Bacho nyligen tog fram en ny bandsåg gjorde industridesigner 50 olika modeller som sedan snickare och byggnadsarbetare provade för att få den ergonomiskt bästa modellen.

Nyckelorden är god tillverkning, bra försäljning och funktionella att använda.

Det är inte nog.

Dagens formgivare är inriktade på att produkterna också ska tillverkas i Sverige. Swedish design är ett konkurrensmedel.

Hur många jobb som den nya svenska formen skapat är omöjligt att säga. Men Hörnells i Gagnef som tillverkar den svetsmask och det andningsskydd som vunnit formgivningens ”Oscar” har på några år mer än fördubblat omsättningen och antalet anställda till 170 personer.

Hur det går för världsföretag som satsar på kontor i Londons svindyra kvarter i stället för att utveckla designen på mobiltelefonerna vet vi också. Tyvärr.

RJ