ÅSIKT

Upp till bevis om trafiken, Ringholm

LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Äntligen vet vi hur trängselavgifterna ska fungera. Eller miljöavgifterna, som Annika Billström (s) föredragit att döpa dem till.

Det satt hårt inne. Finansborgarrådets artikel i tisdagens Svenska Dagbladet fick vänsterpartiets Margareta Olofsson att fräsa till på gårdagens pressträff:

– Man bör inte ställa ultimativa krav under en pågående förhandling. Som att det inte får vara några avgifter på Essingeleden. Det är inte försvarbart.

Även miljöpartiets Åsa Romson retade upp sig på Annika Billströms hårda krav i debattartikeln. Hon godkände ändå kompromissen om Essingeleden (inga avgifter i början, kanske senare). Först i går kväll bestämde sig vänsterpartiet för att inte stoppa förslaget utan nöja sig med ett särskilt uttalande.

Rusningstrafiken ska minska med 10–15 procent. Om det lyckas slipper vi en hel del av köerna. Dessutom ska luften i innerstan bli renare.

Priset är 40–60 kronor om dagen för den som pendlar till innerstan. En rejäl slant för den som inte har något alternativ och låga inkomster. Mindre kännbart för den som kan åka kollektivt istället eller har tjänstebil.

Kanske blir försöket en liknande framgång som i London. Där går det betydligt snabbare att ta sig fram än tidigare, och flertalet invånare är nöjda. Kanske blir det verkligen problem på Essingeleden, som miljöorganisationer och trafikexperter befarar.

Hur det går beror inte bara på stockholmspolitikerna. När stadshusets majoritet nu tycks överens flyttas strålkastarljuset till andra sidan Centralstationen och järnvägsbron. Regeringskansliet måste snabbt få fram lagstiftning om avgifterna. Ett särskilt avtal måste se till att pengarna verkligen går tillbaka till stockholmsregionen. Dessutom kräver politikerna i Stadshuset att staten betalar för försöket och satsar mer på kollektivtrafiken.

Det brådskar. En nyckelfråga är om SL klarar det ökande antalet resenärer. Trafiklandstingsrådet Anna Berger-Kettner (s) tror inte på moderaternas skräckvisioner av växande köer och kaos.

– Vi bedömer att vi kommer att klara det, säger hon. Men vi behöver planeringstid och ett papper från staten om att vi får pengar. Vi kommer inte att beställa någon ny trafik förrän vi fått det pappret.

Trängselavgifterna kan ge miljarder till bättre kollektivtrafik. Finansminister Bosse Ringholm måste ge ett snabbt besked om hur intäkterna med säkerhet ska gå direkt tillbaka till regionen. Men de pengarna räcker inte, och duger inte som argument för att dra ner på andra satsningar. Mer av statens pengar bör gå till kollektivtrafiken i storstäderna, och mindre till olönsamma projekt som Norrbotniabanan. En sådan signal skulle göra det betydligt lättare att få stöd för miljöavgifterna i Stockholm.

Bosse Ringholm var med och drev fram uppgörelsen om trängselavgifter i Stockholm. Nu är det dags att se till att kaoset i Stockholmstrafiken verkligen minskar.

Upp till bevis, Ringholm!

Mats Engström ([email protected])