ÅSIKT

Messing visar varför trängselskatt behövs

Foto: PONTUS HÖÖK
Gårdagens uppgörelse om trafiksatsningar har goda sidor men löser inte storstädernas problem. Det behövs andra sätt att finansiera spårvägar och pendeltåg, som en trängselskatt.
LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Älgviken, Brämhult och Rabbaldshede. Ortnamnen var många när regeringen och samarbetspartierna i går kom överens om framtida trafiksatsningar. Infrastrukturminister Ulrica Messing berättade om 373 miljarder kronor till vägar, järnvägar och kollektivtrafik de närmaste tolv åren.

Några julklappar delades ut i december. Då blev det klart att staten bidrar till en ny järnvägstunnel genom Stockholm och till bättre vägar i Västsverige. Godstrafiken på järnväg fick också extrapengar.

Gårdagens uppgörelse har en grön profil med stora summor till nya järnvägar, både för persontrafik och gods. Samtidigt byggs en rad trafikfarliga vägsträckor bort.

Så långt allt väl. Ulrica Messing har nått en betydande framgång genom att till slut få ihop paketet.

Ingen ville ge upp i de svåraste frågorna. I stället höjs budgetramen med drygt 9 miljarder kronor.

Regeringen står fast vid att tunneln genom Hallandsåsen ska byggas.

Miljöpartiets Peter Eriksson kan glädja sina bekanta i Kalix med att Norrbotniabanan blir av. Från år 2010 ska gran och tall ge plats för banvallar och syllar. Det är realpolitik, men samhällsekonomiskt och miljömässigt vansinne. Pengarna skulle göra större nytta i mer tätbefolkade delar av Sverige.

Där finns fortfarande många budgethål att fylla. Överenskommelsen innehåller viktiga satsningar i storstäderna, men det behövs ännu mer pengar till spårväg, tunnelbana och pendeltåg.

Fortfarande förväntas stockholmarna vara med och betala en del av den nya tågtunneln.

Kanske är det inte möjligt att finansiera mer av storstadstrafiken via den nationella budgeten. Gårdagens lista illustrerar åtminstone de politiska svårigheterna, när intressen från hela landet ska balanseras.

Därför är det nödvändigt att söka annan finansiering. Den omdebatterade trängselskatten är en sådan.

Förra veckan presenterade Storstockholms lokaltrafik sina planer för att klara fler resenärer när trängselskatten införs.

Det blir nya direktbussar in till City och tätare trafik i innerstaden. På sikt, om försöket blir permanent, kan landstinget investera miljarder i bättre spårvagnar, tunnelbana och pendeltåg.

Nysatsningarna hamnade i skuggan av helgens förvirrade gräl mellan borgarrådet Annika Billström och finansminister Bosse Ringholm. Det verkade mer handla om kommunikationsproblem än om åsiktsskillnader. Det är tid att lägga grollet åt sidan och se till att försöket blir så lyckat som möjligt. Hela landet vinner på att Stockholmstrafiken flyter bättre.

Den stora fördelningen av statens pengar är klar. Nu återstår det praktiska arbetet för att få det att fungera, i Stockholm liksom i andra delar av landet. Annika Billström och Bosse Ringholm är först ut på plan.

ME

ARTIKELN HANDLAR OM