ÅSIKT

Hon slipper inte undan ansvaret

LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Maudvarning  Näringsminister vill slippa ansvaret för den framtida svenska bilindustrin. Det kommer hon inte att göra.Foto: LINA BOSTRÖM EINARSSON

I morgon släpps journalisterna in på årets bilmässa i Frankfurt.

De svenska biltillverkarna hoppas antagligen för en gång skull få tala om just bilar.

Det gäller inte minst Saab som äntligen presenterar den nya Saab 9-5.

Annars har det handlat om allt utom bilar när Saab och Volvo diskuterats det senaste året.

Och det trots att det faktiskt funnits en hel del att säga. Saab har sina nya modeller under utveckling, och Volvo har visat att märket till sist tagit till sig bilköparnas krav på snålare motorer.

Det är dock inte bilden, i synnerhet inte för den som lyssnat till den svenska näringsministern, allt som oftast indiskret sufflerad av statsministern.

Maud Olofsson har gång på gång dömt ut de svenska biltillverkarnas anställda, deras affärsplaner och deras produkter.I Rosenbads pressrum har fordonsindustrin framställts som en börda för Sverige.

I maj tröttnade chefen för Volvo personvagnar, Stephen Odell. Han packade förhandlingsportföljen och reste till Belgien för att diskutera utvecklingslån med politiker på nationell och regional nivå.

I förra veckan rapporterade Dagens Industri att förhandlingarna är på väg att slutföras.

Samtidigt ligger samtalen om svenska statliga garantier fortfarande på is.

Det kommer sannolikt att innebära att en del av Volvo PV:s framtida utvecklingsverksamhet flyttar från Göteborg till Gent.

Att det står en stor skylt med texten ”Till salu” utanför fabrikerna på Hisingen och i Trollhättan har inte gjort situationen lättare.

–?Folk blir oroliga. Vi är på väg bort från någonting till någonting, men vi vet inte vad, säger Mikael Sällström från verkstadsklubben på Volvo till tidningen Dagens Arbete.

I förra veckan förklarade Koenigsegg att pengarna för köpet av Saab nu finns.

Den kinesiska biltillverkaren Baic går in som delägare. I bästa fall ger det ett slags arbetsro för Saab och dess anställda.

Maud Olofsson deklarerade förtjust att företaget ”lyssnat på regeringen”.

Kanske hoppades hon slippa frågan om den svenska fordonstillverkningens framtid. Det kommer hon inte att göra. Liksom för konkurrenterna spelar statliga garantier och utvecklingslån en nyckelroll för framtidens Saab.

Bilindustrins är beroende av politiker som ser industriell tillverkning och teknisk utveckling som tillgångar för samhället. I Sverige tvingas Volvo och Saab hålla till godo med Maud Olofsson.

Men den här veckan är det alltså trots allt produkten, bilen, som står i centrum. I alla fall i Frankfurt.

IP