ÅSIKT

För feg för ett klimatbeslut

Foto: LARS HEDELIN, ap
Fredrik Reinfeldt åker jorden runt för att övertala andra länder att minska sina koldioxidutsläpp. Samtidigt fortsätter processen hemma i Stockholm med förberedelserna för det största motorvägsbygget i svensk historia – Förbifart Stockholm.
LEDARE

30 NOVEMBER 2009. Klimathotet

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

I dag leder Fredrik Reinfeldt toppmötet mellan EU och Kina. Högst på dagordningen står klimatet, det är bara dagar kvar tills klimatmötet i Köpenhamn börjar.

Nu måste Kina ta sitt ansvar minska utsläppen av koldioxid.

Medan Fredrik Reinfeldt reser världen runt för att övertala andra länder att minska sina utsläpp fortsätter livet som vanligt hemma i Stockholm.

På onsdag tar borgarråden i Stockholms stadshus det första beslutet om finansiering av Förbifart Stockholm och det största motorvägsbygget i svensk historia börjar ta form. Den sexfiliga motorvägen beräknas kosta upp emot 30 miljarder kronor. Hälften betalas av staten, den andra halvan betalas av stockholmarna i form av skatter och trängselavgifter. För att kalkylen ska gå ihop måste staden dra in mer i trängselskatt, trafiken måste öka med en halv procent varje år.

När Förbifarten väl står klar lär trafiken öka flera gånger om.

Samtidigt har Stockholmsregionen satt upp klimatmål om att vägtrafiken ska minska med 30 procent till år 2030.

Vad säger Reinfeldt?

Hur går det här ihop? Och vad säger Fredrik Reinfeldt som har satsat så mycket prestige på att vara klimatets riddare och räddare?

Sanningen är väl att han säger ett i Kina och gör ett annat här hemma.

Fredrik Reinfeldt personifierar klimatpolitikens dilemma. Man vill gärna rädda isbjörnarna, men inte göra avkall på den egna bekvämligheten. Det är så praktiskt att ta bilen till jobbet eller till köpcentrumet för det tar ju så lång tid att åka kollektivt.

När stockholmarna röstade ja till trängselskatterna stod det tryckt på valsedlarna att pengarna skulle gå till kollektivtrafik och vägar

Nu räcker pengarna bara till en sexfilig väg.

Vi fortsätter köra bil

Varför är det så svårt att göra något åt mänsklighetens klimatpåverkan, frågar miljöprofessorn Sverker Sörlin på DN kultur. Han beskriver den globala paradoxen. Det saknas inte kunskap om klimathotet. Vi vet vad som måste göras, men ändå fortsätter vi att köra bil.

Sverker Sörlins slutsats är att vi har kunskap men saknar ledare som förmår tillämpa den. Ledarskap är att ta de svåra besluten. Inte bara prata om procent hit och dit i strålkastarljuset på presskonferenser i Kina och Köpenhamn. Man måste åka hem också och våga ta konsekvenserna av det man sagt.

Att säga nej till Förbifart Stockholm vore att ta äkta klimatansvar.

EF