ÅSIKT

Det här är en ny chans för Saab

Foto: SAAB
bättre utsikter Beskedet i går om att två kinesiska bolag tar över Saab var den bästa nyheten de
Saabanställda och Sverige kunde ha hoppats på.
LEDARE

29 OKTOBER 2011. Saabkrisen

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Victor Muller inledde gårdagens presskonferens om Saabs framtid entusiastiskt.

”Vi har gjort det”, förklarade han och beskrev hur företaget nu seglats in i en trygg hamn.

De senaste sju månadernas akuta problem för Saab och Trollhättan har i alla fall inte förändrat Muller. Han tycks fortfarande ha kvar samma obegripliga förmåga att skaka av sig motgångar och blicka framåt.

Vad man än kan säga om Victor Muller är det svårt att se hur gårdagens affär skulle ha kunnat genomföras utan honom.

Ändå är det naturligtvis inte så att Saab nu har ankrat upp i någon trygg hamn. Om uppgörelsen med de kinesiska företagen Pang Da och Youngman genomförs innebär den att företaget får nya ägare, och att dessa ägare sannolikt har de finansiella muskler som behövs för att ta tillvara bolagets potential.

Men uppgörelsen är fortfarande en avsiktsförklaring. Många, bland annat den svenska regeringen, GM och Europeiska investeringsbanken, ska säga sitt. Och affären måste godkännas av de kinesiska myndigheterna.

Dessutom ska Saab starta om en produktion som legat nere i månader. Skulder till underleverantörer ska redas ut och betalas, och nya leveranser komma i gång. Återförsäljare som inte haft några bilar att sälja på länge ska återuppta sitt arbete. Förtroendet hos anställda och kunder måste byggas upp från grunden.

Det är en oändligt svår uppgift. Men nu är den kanske inte omöjlig.

Har gått sin egen väg

Trots de senaste årens kriser är det ingen som ifrågasätter kompetensen hos bilbyggarna i Trollhättan, eller den tekniska nivån på de bilar de producerar.

Saab har ofta gått sin egen väg och hittat lösningar på problem där andra kört fast. Med tanke på vad utmaningarna – inte minst miljöfrågorna – innebär för fordonsindustrin är det en egenskap vars värde inte ska underskattas.

Ingen har heller ifrågasatt de anställdas engagemang eller deras lojalitet med sitt företag. Utan den speciella Saab-andan skulle hoppet för länge sedan slocknat.

Kommer ta tid

Om Saab bara kommer i gång med produktionen har företaget i dag ett modellutbud som är bättre än tidigare och nya modeller är på väg. Affären med Kina betyder dessutom att den viktigaste tillväxtmarknaden just nu öppnas.

Att återupprätta förtroendet för Saab och göra bolaget lönsamt kommer att ta tid, kräva massor av tålamod och enorma pengar.

Det lär fortsätta att storma.

Men nu finns möjligheten att segla vidare. Det är en ny chans. Och det är det bästa besked de Saabanställda, Trollhättan och Sverige kunde hoppas på.