ÅSIKT

Låt oss slippa den politiska kattmaten

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
LEDARE

Först granskades vi av FRA.

Sedan kom CIA, Facebook och Google.

Och nu avslöjar Svenska Dagbladet att vi registreras även av de politiska partierna. Aldrig får man vara i fred.

De svenska partierna har hämtat modellen från USA (var annars?). Den går ut på att valarbetarna knackar dörr och ringer upp väljare som frågas ut och får svara på vilka politiska frågor som

intresserar dem mest.

Sedan rapporterar valarbetarna in svaren till partiets stora databas.

Reklam på extrapriser

Moderaterna är ute och frågar. Miljöpartiet lägger in uppgifter på sin sajt.

Socialdemokraterna har frågat Data­inspektionen om de får åsiktsregistrera efter telefonnummer.

Från höger till vänster försöker partierna kartlägga sina väljare.  Modellen är densamma som används när till exempel Ica vill knyta upp svansen på sina kunder. Den som registrerats som kattmatsköpare får reklam med extrapriser på just – kattmat.

Partierna vill bli personliga. Att vi ska förbli dem trogna. De kommer att leta upp väljarna på Facebook och om det visar sig att väljarna i Torsby inte vill ha vargar, då kommer partierna lova mer jakt just i Torsby medan budskapet på Södermalm kan bli ett helt annat.

Almedalsveckan i antågande

Frågan är då vilken politik partierna kommer att driva om vi röstar på dem? Den de lovade i Torsby eller den för Södermalm?

I helgen börjar Almedalsveckan och sedan är valrörelsen i gång. Hög tid för väljarna att ta kontroll alltså och säga nej till all sorts politisk kattmat. När de knackar på dörren, när de dyker upp på din Facebook-sida. Fråga inte vad du kan göra för ett parti, fråga också vad partiet kan göra för dig.

ARTIKELN HANDLAR OM