ÅSIKT

Dags att reda upp moderata kaoset

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: TT
Catharina Elmsäter-Svärd.
LEDARE

Vi har väl vant oss. Det blir inga stora rubriker numera, men faktum är att järnvägen i går drabbades av flera förseningar.

Regnet stoppade flera tåg i Halland och Värmland. I Stockholm uppstod förseningar på grund av signalfel och i Veddige var det en kontaktledning som revs ner.

Det svenska tågkaoset måste få ett slut. Det har redan gått så långt att danskarna inte längre vill kopplas ihop med den svenska järnvägen. Våra tåg orsakar förseningar långt ner på kontinenten.

Därför är det bra att Socialdemokraterna nu lägger in en extra växel.

Presenterade ny satsning

I går stod Stefan Löfven i morgonrusningen på Stockholms central och presenterade partiets nya satsning ”Fungera Nu”. Förhoppningsvis kan han också få tågen att funka med hjälp av statlig samordning och tio extra miljarder.

Det kommer inte att bli lätt. Alliansen har splittrat upp den svenska järnvägen på mängder av olika bolag som inte längre pratar med varandra. Underhållet har delats upp i små bitar. Stationer, spår och tåg tillhör numera olika företag och för resenärerna blir det helt obegripligt vem som är ansvarig när tågen inte går.

Bisarrt påstående

Det är faktiskt helt bisarrt att moderata infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd kan påstå att järnvägsbolagen har ett fungerande samarbete.

Det var väl ändå meningen att privatiseringen skulle komma kunderna till del. Men hittills har de mest mötts av inställda tåg, stängda stationshus och olika tågföretag som skyller på varandra.

Socialdemokraterna vill förstatliga underhållet av järnvägen och det är förmodligen enda sättet att få ordning på kaoset. Att partiet dessutom vill att lastbilstrafiken ska vara med och betala tågupprustningen är också rimligt.

I framtiden kan förhoppningsvis även de tunga transporterna gå på en fungerande järnväg.

ARTIKELN HANDLAR OM