ÅSIKT

Åk inte till Stockholm

Foto: PETER KNOPP
Skitigare, skakigare, farligare – och färre turer. Det väntar kollektivtrafiken i Stockholm.
LEDARE

16 MARS 2015. Kollektivtrafiken

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Turister från hela landet varnas härmed för att åka till huvudstaden.

Om ni redan tycker att staden är för trång är det ingenting mot vad den kommer att bli. Stockholms läns landsting planerar neddragningar inom hela SL:s kollektivtrafik. Färre bussar, tunnelbanetåg och pendeltåg kommer att transportera fler människor. Det kommer att bli trångt, mycket trångt.

Färre turer

Moderaterna i Stockholms läns landsting tänker spara minst ett par hundra miljoner kronor, den exakta siffran vill man inte avslöja. Klart är dock att man börjar med pendeltågen. Redan i vår minskas turtätheten, det blir färre tåg och stängda uppgångar.

Sedan kommer turen till tunnelbanan och stadens bussar. Det blir glesare turer, indragna linjer och färre hållplatser. Stockholms alla trafikbolag har redan fått sina besparingsorder.

Det kommer att bli skitigare i huvudstaden när landstingets besparingar också drabbar städning och underhåll.

Skakigare och farligare

Det blir skakigare då gamla fordon kommer att användas längre. Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons bantar nu inköpen av tunnelbanevagnar och pendeltåg.

Det blir dessutom farligare att åka kollektivt när det Moderatstyrda landstinget kickar ut trygghetsvärdarna från Lugna gatan. Det förebyggande arbetet ersätts av mer traditionella ordningsinsatser och vakter i uniform. Det lär bli ett hårdare klimat som möter passagerarna, särskilt sena kvällar och nätter.

Att Stockholms lokaltrafik inte är säker, det har vi redan sett prov på. Häromveckan skadades en kvinna svårt när hon fastnade i en rulltrappa. SL tvingades att nödstoppa 39 liknande rulltrappor vid elva olika stationer för akutrenovering. 

Det blir tuffare när jakten på fuskåkare skärps. Det blir dyrare när Kristoffer Tamsons höjer biljettpriserna även om han – sin vana trogen – inte vill avslöja vad SL-kortet kommer att kosta till hösten.

M har vanstyrt SL

Han menar bara bekymrat att ”kostnaderna dragit i väg”. Han skyller på resenärerna som åker för lite, men sanningen är nog att hans partikamrater sänkt skatten och bränt resten av pengarna på lyxiga spårvagnar. Moderaterna har faktiskt vanstyrt SL i snart nio år nu.

Och inte lär de få fler passagerare när de här besparingarna väl är genomförda. Till och med stockholmarna undviker uppenbarligen kollektivtrafiken när de vill ta sig fram genom huvudstaden.