ÅSIKT

Fridolins Pisa-panik drabbar bara skolan

Foto: STEFAN MATTSSON
Gustav Fridolin ärvde Pisa-paniken från Jan Björklund.
LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

I dag var det dags igen. OECD:s skolprofessorer kom till Stockholm för att läxa upp den svenska skolan.

Som vanligt handlade det mest om lärarna. Deras kompetens måste stärkas, kraven på lärarstudenter höjas och dessutom ska lärarna ha högre lön.

I går grälade utbildningsminister Gustav Fridolin med moderata skolpolitikern Camilla Waltersson Grönvall om lärarlönerna i tv-programmet Agenda.

Ska det någonsin handla om eleverna?

Om en utomjording landade i den svenska skoldebatten skulle hen tro att det är lärarna som är problemet, men det är de givetvis inte. Det är barnen som inte lär sig tillräckligt.

Attitydförändring

När OECD nu lämnat över sin slutrapport om svenska skolan vore det befriande om debatten i framtiden fokuserar på barnen. Vad är det som gör att svenska barn inte lär sig att läsa och räkna?

OECD föreslår en attitydförändring i klassrummen och vill att alla elever ska känna att lärarna har höga förväntningar på dem. Och det är klart att eleverna ska känna att skolan är på allvar. För en läsvan elev med gott självförtroende kan det vara självklart att känna sådana krav, men för en mer osäker elev kan det vara lätt att ge upp.

Skolan handlar nämligen inte bara om klassrummet, utan om själva klassamhället.

Bostadssegregation

Den svenska skolan är inte likvärdig, klyftorna mellan olika skolor har ökat, konstaterar OECD och här har Gustav Fridolin sin största utmaning. Välutbildade föräldrar skickar sina barn till de bästa skolorna, medan andra barn får gå i den skola som ligger närmast. Det fria skolvalet förstärker bostadssegregationen som förstör framtiden för så många barn.

De högpresterande skolorna har fler utbildade lärare, medan de obehöriga lärarna finns på lågpresterande skolor.

– Sverige ska ha ett skolsystem där alla elever får en ärlig chans oavsett hur många böcker man har i bokhyllan därhemma. Vi ser ojämlikheten öka, konstaterade Gustav Fridolin när han tog emot OECD-rapporten.

Pisa-paniken

Gustav Fridolin ärvde Jan Björklunds Pisa-panik, men den drabbar bara skolan. Under senare år har eleverna utsatts för mängder av prov, tester och mätningar. Kanske är det dags att se det uppenbara. Miljöpartiet förfogar över bostadspolitiken så sätt fart.

Visst behöver lärarna stöd, resurser måste styras om till de skolor som har sämre resultat. Men i grunden är det bara ett jämlikt samhälle som kan skapa en jämlik skola. Regeringens skolkommission kan inte skapa några sådana revolutioner, men nu har den OECD-rapporten som grund för sitt fortsatta arbete.

Det är givetvis bra att Skolkommissionen nu försöker styra upp skolan. Framför allt behöver den fokusera på eleverna.

Följ Aftonbladet Ledare på Facebook för att diskutera vidare och hitta andra spännande ledartexter.