ÅSIKT

Hade stockholmare aldrig gått med på

Foto: KRISTER HANSSON
Öresundsbron.
LEDARE

4 DECEMBER 2015. FLYKTINGKRISEN.

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Många av oss ville aldrig ha en bro över Öresund. På 90-talet handlade bromotståndet dock inte om att skydda Sverige. På den tiden var det snarare ­miljön man ville rädda, motståndarna var rädda för att vattenflödet in i Östersjön skulle ­störas.

När Öresundsbron väl stod färdig ­började en ny tid. Kommunikationerna flöt snabbt och även motståndarna fick ­kapitulera för bron.

Resorna över ­sundet gick snabbt för allt hade kommit så nära.

Men nu vill alltså den svenska regeringen kunna stänga Öresundsbron.

”Bara tillfälligt”

Det är tidningen Dagens ­Industri som avslöjar regeringens förslag till lagrådsremiss. För att stoppa flyktingar från att komma in i landet överväger ­regeringen att stänga av vägar och broar och man ­pekar särskilt ut bron mellan Malmö och Köpenhamn.

”Öresundsbron är en av ­Sveriges viktigaste och mest trafikerade förbindelser med ett annat land, Danmark. En tillfällig stängning av bron kan ­utgöra ytterligare en åtgärd för att minska risken att den allmänna ordningen eller inre ­säkerheten påverkas till följd av den ­stora tillströmningen av asylsökande.”

Ja så står det i utkastet till lagråds­remiss.

Arbetsgivare verkar världen över

Infrastrukturminister Anna Johansson menar att lagför­slaget ger regeringen möjlig­heter att akut stänga av bron ­utan att behöva vänta på riks­dagen.

Men nu börjar det väl ändå gå lite för fort. Det går inte att stänga bron för att återskapa gamla, trygga Sverige. Det finns inte längre och det beror inte på flyktingarna, utan på den ­snabba globaliseringen. Vi har inte svenska företag som verkar i små svenska städer fyllda med svenska arbetare i röda stugor med vita knutar.

Våra arbetsgivare verkar över hela världen. De flyttar pengar mellan kontinenter på någon nanomillisekund. För ­företagen finns inga länder och då är det logiskt att människor i en region som Öresund håller samman. Folk bor i Malmö och jobbar i Köpenhamn eller tvärtom. De går på tåget som stockholmarna tar tunnelbanan och är framme på en kvart.

Hela poängen försvinner

Rätten att röra sig fritt mellan länder och inom regioner har hela tiden varit en av poängerna med EU.

Det är ingen liten sak när ­regeringen nu planerar att ­skära av och dela upp en väl sammanhållen region.

Även om bron fortfarande är öppen kommer de nya id-kontrollerna att ­stoppa direkttrafiken mellan Malmö och Köpenhamn. ­Skånetrafiken räknar med förseningar på upp till en timme per resa. Tågen går var tionde minut och varje dag reser ­ungefär 18 000 personer över bron.

I framtiden kommer de att tvingas av tåget i Kastrup för att legitimera sig. Ett sådant stopp hade aldrig accepterats i Stockholm.