ÅSIKT

Urspårade tåg hotar industrin

Foto: Pether Engström
Tågkaos i Stockholm.
LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

I början av veckan hände det igen. En kontaktledning på järnvägen söder om Stockholm revs ner och allt tågtrafik stoppades. Nyheterna fylldes ännu en gång av frustrerade och strandsatta resenärer.

I den rapport som Industrins ekonomiska råd presenterade i går har krisen i den svenska infrastrukturen en stor roll. Årtionden av bristande investeringar skapar problem som är ett akut hot mot industrins konkurrenskraft – och därmed mot välståndet i Sverige.

De strandsatta passagerarna i Stockholm är en del av problemet. Människor som inte kommer till sina jobb, eller till möten och uppdrag är dåligt för affärerna.

Leveranssäkerhet ett argument

Men det är bara en del av problemet. När företag ute i det producerande Sverige ska sälja stål till Tyskland eller generatorer till Kina är leveranssäkerheten ett av argumenten.

Den pålitligheten försvinner om tågtransporterna kör fast i snön eller blir stående på grund av rälsbrott, tjällossning eller nerrivna kontaktledningar.

Ekonomerna i Industrirådet konstaterar att priset för försenade leveranser är mycket högre än dagens kalkyler visar.

Och som om inte det vore nog tvingas en allt större del av transporterna över på lastbil, på tvärs emot alla miljömål.

Enorma behov

Men infrastruktur är inte bara järnvägar, eller för den delen vägar. Bostäder är en lika viktig förutsättning för att produktionen och ekonomin ska fungera, och Sverige har enorma behov.

Enligt Sabo – de kommunala bostadsbolagens organisation – behöver det byggas 436 000 bostäder före 2020. Det kräver nästan 1960-talstakt.

Att hämta hem årtionden av bristande samhällsinvesteringar kommer att kosta miljarder – kanske hundratals miljarder. Men det måste göras om inte Sverige ska bli fattigare.

Det är kanske vad den ekonomiska debatten borde handla om.

Följ Aftonbladet Ledare på Facebook för att diskutera vidare och hitta andra spännande ledartexter.