ÅSIKT

Du kör inte så bra som du tror

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: Kai Rehn
Att arbeta på vägarna är ofta bokstavligt talat livsfarligt.
LEDARE

Att den svenska järn­vägen – alltså själva ­rälsen – bitvis befinner sig på gränsen till haveri vet vi ju. Vi brukar skriva om det på den här ledarsidan ungefär lika ofta som vi skriver om LO.

Men faktum är att också bilvägarna ofta befinner sig i uselt skick, och det är verkligen ­ingen nyhet.

För länge sedan, innan lättja och ansvar för växande gräsmattor tog över, hände det att somrarna innebar motorcykelturer till kontinenten. Det är svårt att glömma den lite skräck­slagna känslan det ­innebar att komma tillbaka

och lotsa cykeln över hjulspår och sprickor i svenska vägar.

Vägar behöver underhållas, och det är människor som måste göra det. Jag brukar tänka på det när jag tillsammans med den övriga sommartrafiken passerar väg­arbetsskyltarna.

Att arbeta på vägarna är ­nämligen ofta bokstavligt talat livsfarligt.

Vägarbetarnas fackförbund, ­Seko, har frågat sina medlemmar hur de upplever sin arbetsmiljö på vägen. Resultatet är verkligen inte uppmuntrande.

Nästan hälften, 45 procent, säger att det under det senaste året uppstått minst en trafik­relaterad incident vid arbets­platsen. I klartext ­betyder det ofta att ­någon varit nära att bli påkörd.

Nästan nio av tio, 91 procent, tycker att vi som bilister visar för lite ­hänsyn till dem som arbetar på ­vägen. Nästan lika många, 82 procent, oroar sig för bristande säkerhet på arbetsplatsen.

På alla punkter betyder det att miljön för de som arbetar på vägen upplevs som sämre och farligare än för sju år sedan när motsvarande undersökning ­genomfördes för första gången.

Åtta av tio som arbetar med att reparera vägarna känner oro för att det ska hända en allvarlig olycka. De är oroliga för att inte komma hem till familjen och för att någon ska skadas eller dödas på arbetsplatsen. Nästan hälften har varit med om situa­tioner där det varit nära att ­inträffa.

Det är förstås orimligt, särskilt som det skulle kunna vara annorlunda.

På de större vägarna anser Seko alltid att trafiken borde ­ledas en annan väg. Det är det bästa sättet att skapa en rimlig arbetsmiljö, men det går inte alltid att leda trafiken någon annan väg.

Då handlar säkerheten om hastighet, och de flesta av oss kör alldeles för fort. Så duktiga ­bilförare är vi inte, särskilt inte när det finns människor och maskiner på vägarna.

Därför kräver facket fler fartkontroller. Det borde förstås inte behövas. Att släppa upp gasen när vi passerar en väg­arbetsskylt borde vara ett självklart sätt att visa respekt för de som arbetar på våra vägar.

Det är trots allt oss de arbetar för.

ARTIKELN HANDLAR OM