ÅSIKT

Äntligen förslag mot lastbilskaos

Foto: Björn Lindahl
Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven och partiets trafikpolitiska talesperson Anders Ygeman besökte Börje Jönsson Åkeri AB i Årstaberg utanför Stockholm för att tala om schyssta villkor på vägarna.
LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Det har blivit allt trängre på ­vägarna. Lastbilstrafiken ökar mycket snabbare än tågtrafiken. Hälften av lastbilarna är dessutom inte registrerade i Sverige.

Många bedriver ­illegal fraktverksamhet. Utländska åkerier får bara göra tre inrikes transporter medan de är i Sverige, men en studie från Lunds universitet visar att tusentals utländska lastbilar aldrig lämnar landet.

De dumpar ­priser och konkurrerar ut hårdare beskattade svenska åkerier. Trafiksäkerheten kommer i kläm. Ny trafiksäker teknik, som till exempel alkolås och antisladdsystem, saknas ofta. 

Den mer miljövänliga järnvägen kan inte heller konkurrera med dem. Miljövänliga transporter byts till transporter med oseriösa aktörer. Ambitionerna att få ned koldioxidutsläppen riskerar att misslyckas totalt.

Transportbranschen har drivit på för att få till stånd åtgärder mot missbruket av EU-reglerna. Regeringen verkar dock helt sakna handlingskraft.

■ ■ ■

I går presenterade Socialdemokraternas Stefan Löfven och Anders Ygeman ett antal snabba åtgärder för att ta itu med problemet.

Rena självklarheter, som att alla frakthandlingar ska finnas i bilen, att bötesbeloppen som nu är rena struntsummor ska höjas, att bilens hjul ska kunna låsas fast om inte böterna betalas, ett striktare beställaransvar. Men trots att problemet inte är nytt, har regeringen inte kunnat samla ihop sig ens till detta.

Men skatten på lastbilstransporter måste också höjas. De som utnyttjar de svenska vägarna ska betala för det. Det verkar till och med transportbranschen själva insett.

En sådan skatt minskar underbudskonkurrens.  Den gynnar järnväg och svenska åkerier och skapar möjlighet att kontrollera fusket. Dessutom ger en sådan skatt flera färska miljarder som kan användas till investeringar i både vägar och järnvägar.

När de svenska åkerierna själva ber om att bli hårdare reglerade är det bara att slå till.

ARTIKELN HANDLAR OM