ÅSIKT

Bygg bostäder på flygplatsen

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: Miljöpartiet
Bromma parkstad.
LEDARE

I veckan har en Blocketannons delats flitigt i sociala medier. En kvinna hyr ut en fönsterlös garderob på knappt ­fyra kvadratmeter i Stockholm för 2 000 kronor i månaden. Det är ett symptom på en havererad bostadsmarknad.

Sverige urbaniseras snabbast

i Europa och i Stockholm beräknar Länsstyrelsen att det totala nytill­skottet bör ligga på cirka 20 000 bostäder per år. Det behövs ny bostadsmark för att klara det. Bromma flygplats ­passar utmärkt.

Det är stort som Östermalm, ligger nära naturreservat och med förutsättningar för smidiga kollektivtrafik­lösningar. Samtidigt kan Arlanda växa. Kollektivtrafiklösningarna dit har förbättrats väsentligt. Det tar för de allra flesta inte längre tid att ta sig till ­Arlanda än till Bromma.

Miljöpartiets idé

Miljöpartiet i Stockholm har lanserat­ idén om Bromma parkstad. Med hjälp av arkitekter har de tagit fram ett förslag på en miljövänlig stadsdel med 50 000 bostäder och 30 000 arbets­platser. Landningsbanan skulle bli en grön boulevard med spårvagn. I botten på husen ska det finnas mat­affärer, restauranger och butiker. På ­taken är det planerat för terrasser med möjlighet till stadsodling.

Starka krafter gör motstånd

Vänsterpartiet och Miljöpartiet samt delar ur Socialdemokraterna vill lägga ned Bromma flygplats till förmån för bostadsbyggande. Men starka krafter­ motsätter sig detta. Den som åkt från Bromma flygplats i sommar har mötts av en stor vepa från Stockholms­ Handelskammare.

I högt tonläge påstår de att Vänsterpartiet och Miljöpartiet hotar 24 000 jobb om de får igenom en nedläggning av Bromma flygplats. Samma näringslivsorganisation brukar annars hårt driva frågan om att största hindret för näringslivets tillväxt är bristen på ­bostäder.

Själva flygplatsen ger ett hundratal arbetstillfällen. Men det är framför allt affärsflyget som anses vara Bromma flygplats viktigaste funktion. Av de 2,2 miljoner som flyger från Bromma per år reser 0,2 miljoner utrikes. Bryssel är den vanligaste utrikesdestinationen, men det går fler avgångar till Ängelholm.

Staten kan säga upp avtalet

Man behöver inte vara en miljö­mupp för att tycka att det är orimligt att inte fler väljer tåget framför flyget till många av dessa orter.

Det sista argumentet som brukar ­användas – dessvärre även av Stefan Löfven – i debatten om Bromma flygplats är att det statliga bolaget Swedavia­ har hyreskontrakt för marken fram till 2038. Men eftersom staten äger bolaget­ kan den också säga upp kontraktet.

I bostadskrisens Stockholm är det svårt att försvara en city­flygplats i ett av de mest ­attraktiva områdena i staden.

ARTIKELN HANDLAR OM

Jonna Sima