ÅSIKT

Slavliknande villkor för taxichaufförerna

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: OLA AXMAN
I våras protesterade hundratals taxichaufförer i Stockholm mot färdtjänstavtalet.
LEDARE

Om en chaufför kommer sent eller pratar för dålig svenska kan pengar dras av på personens lön. Detta trots att det är olagligt. Det avslöjade Flamman i dag, som skriver om färdtjänsten i Stockholm. Avslöjandet visar vilket bisarrt system taxichaufförer är fast i. Landstinget i Stockholm har ett avtal om färdtjänst med Taxi 020 och Taxi Kurir. Om något går fel, exempelvis att det blir en försening, ska ett vite betalas. Det Flamman avslöjar i dag är att Taxi 020 skickar vidare detta vite till åkeriet, som ibland olagligt drar av summan från den anställda chaufförens lön.

Jobbar 80 timmar i veckan

Trafiknämnden i Stockholm beslutade förra året att inte ställa krav på kollektivavtal och försäkringar vid upphandlingen av färdtjänst. Taxichaufförerna är inte garanterad lön, utan kan tvingas köra på enbart provision, oförsäkrade och utan avtalspension. För att få en lön som det går att leva på är det bara att glömma 40-timmarsveckor. På färdtjänstberedningens möte i april lyfte Vänsterpartiet att förare protesterat, då de vittnar om att de arbetar 80 timmar i veckan. Andra chaufförer berättar att deras körschema spricker när en äldre människa inte hunnit klä på sig, och eftersom de kör på provision är det chauffören som betalar den förseningen med sin lön.

Pressade priser viktigast

Göteborg har ställt krav på schysta villkor vid upphandling av färdtjänst, bland annat eftersom servicen blir bättre när chaufförerna har okej lön och arbetsvillkor. Men i det blåa Stockholmslandstinget var det inte sådant som stod högst upp på dagordningen denna gång, i stället skulle priserna pressas. Denna ideologiska dumsnålhet är vad som nu straffar ut sig. Äldre och andra i behov av färdtjänst får möta stressade chaufförer som ett resultat av de ovärdiga arbetsvillkoren.

Ovärdigt svensk arbetsmarknad

När 1:e vice ordförande i trafiknämndens färdtjänstutskott, moderaten Mikael T Eriksson, blev intervjuad av Transportarbetaren förra året ville han lyfta att de minsann ställer krav på språkkunskaper och bättre bemötande. Ja, det går att ställa hur hårda krav som helst på bra bemötande. Men så länge chaufförer måste jobba 80 timmar i veckan kommer körningen vara präglad av stress. Det är arbetsvillkor ovärdiga Sverige.

ARTIKELN HANDLAR OM