ÅSIKT

Varför köper medierna så lätt lobbybudskapen?

LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Göran Hägglund tog till bibelord för att lugna stämningen i den borgerliga alliansen inför påsken. ”Om jag och mitt parti beter sig mot andra som vi vill att de ska bete sig mot oss, så tror jag att det här går bra”, predikade kristdemokraternas partiledare.

Alliansen har i alla fall en tidning ihop, även om rubriken ”Mot samma mål” verkar ha passerat sitt bäst före-datum.

Mest intressant i allianstidningen är artikeln om gruppen som förbereder ett borgerligt maktövertagande.

”Arbetet i äntringsstyrkan har varit framgångsrikt när det gäller att komma överens om hur departementen ska organiseras”, säger Helena Dyrssen som leder förberedelserna.

Peter Egardt, som hade samma jobb inför valet 1991, varnar för att samordningen av politiken börjat så tidigt den här gången. ”Möjligen kan det bli problem när man förhandlar så många sakfrågor i förväg, men jag hoppas att jag har fel.”

Med tanke på de senaste dagarnas konflikter får man kalla det en from förhoppning.

I dag är Egardt vd på Stockholms handelskammare, en lobbyorganisation för företagen. Handelskammaren kampanjade mot trängselskatten med utspel om hur dåligt försöket skulle gå och hur handeln i innerstaden skulle kollapsa.

Många av oss journalister köpte uppgifterna som om Handelskammaren vore en expertmyndighet. Nu visar utvärderingarna att Egardt och company haft fel.

Biltrafiken till och från innerstaden har minskat med 23 procent, enligt marsmätningen. Det finns inga belägg för att handeln i innerstaden påverkats negativt.

Brittiska The Times lovordar försöket. San Francisco är den senaste världsstaden som funderar på att göra som London och Stockholm.

Samtidigt som det folkliga stödet växer förklarar allianspartierna att de inte känner sig bundna av hur stockholmarna röstar. Kanske blir strategin efter folkomröstningen en fråga för äntringstyrkan? Moderaternas representant heter Hans Jeppson, direktör på Stockholms handelskammare.

Just som jag börjar skriva om lobbyister med dubbla uppdrag dyker Mats Odell upp i Rapport. Ämnet är flygskatten, förstås. Katastrof, enligt kristdemokraten. Förslaget innebär att resor inom Europa blir 94 kronor dyrare. Flygbranschen påstår att passagerarantalet kommer att minska med 10–15 procent. Det ska bli spännande att syna den siffran om ett år.

Hittills har alla flygprognoser slagit fel. När Mats Odell var kommunikationsminister pekade diagrammens kurvor i skyn och användes som argument för att behålla Bromma flygplats. Nu är det ekande tomt i den nya dyra terminalen på Arlanda.

Mats Odell får sexsiffriga belopp för sitt uppdrag som ordförande för branschorganisationen Svenskt Flyg samtidigt som han är alliansens tyngste trafikpolitiker. Inga skandalrubriker om det i Bonnierpressen.

Förr var banden mellan lobbyism, politik och journalistik ett hett ämne. Nu verkar det vara vardagsmat.

Den socialdemokratiske landsfadern har regerat mer än ett decennium. Nu ska han, 57 år gammal, bana väg för en ny generation.

Det handlar om Kurt Beck, som blir ny ordförande för tyska SPD. Den forne elektromekanikern har styrt delstaten Rheinland-Pfalz sedan 1994 och bor nära myllan i sin födelseby Steinfeld.

Om Lars Danielsson får det välförtjänta uppdraget som ambassadör i Berlin så kommer han att känna igen ett och annat.

Mats Engström

ARTIKELN HANDLAR OM