ÅSIKT

Regeringens klimatlinje väcker oro i Europa

LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Det kan bli strid om klimatet på nästa veckas EU-toppmöte. Estlands premiär­minister har skrivit till kommissionens ordförande Barroso och krävt ett klarläggande av villkoren för energiintensiv industri. Estland och andra länder är oroade över kommissionens förslag att auktionera utsläppsrätterna för koldioxid i stället för att dela ut dem gratis, som hittills.

EU-kommissionen arbetar för fullt med frågan om den energiintensiva industrin. Läget är olika för olika branscher och experterna vill hitta lösningar som ger den bästa miljö-­effekten utan att äventyra konkurrenskraften.

Det är ett viktigt arbete som många medlemsländer vill skynda på, men det finns också en stark lobbykampanj för att redan nu ge all energikrävande industri frikort från klimatarbetet.

Vad kommer Fredrik Reinfeldt att säga på toppmötet nästa torsdag?

Andreas Carlgrens agerande på måndagens miljöministermöte har väckt oro. Det är förvånande att han vill ändra kommissionens förslag om bilars bränsleförbrukning, säger personer som var med på mötet.

Trafikens utsläpp av växthusgaser är ett av de stora problemen. För drygt tio år sedan lovade de europeiska biltillverkarna att framtida modeller skulle dra mindre bensin och diesel.

De höll inte löftet. Nu har EU-kommissionen tröttnat och föreslår bindande gränsvärden. Siffrorna blir olika för stora och små bilar, en eftergift framför allt till den tyska industrin.

Ändå vill Tyskland ha mer. Stadsjeepar och Mercedesbilar ska slippa lindrigare undan.

På miljöministermötet sa även Andreas Carlgren att man borde mjuka upp kraven på de stora bilarna. Han argumenterade inte för ett mer ambitiöst mål år 2020, som klimatberedningen föreslagit.

Regeringen vill också göra det lättare att köpa sig fri från nationella utsläppsmål genom att betala för åtgärder i u-länderna.

I gårdagens Aktuellt talade Andreas Carlgren om ”klimatnationalism” när miljöpartiets Maria Wetterstrand ville att Sverige skulle gå före. På måndagens miljöministermöte skyddade han Volvo och Saab från EU-reglerna.

Vem ska egentligen göra jobbet för att minska växthuseffekten?

Snart åker Fredrik Reinfeldt till Kina. Han borde tala med de experter som vet vilken effekt EU:s miljöregler kan ha som förebild för de snabbt växande ekonomierna i Asien.

Att lyssna till vädjanden eller hot från bil-­industrin har sina risker. Dels för politiska bakslag på hemmaplan. Dels för att Kina springer om oss och ställer tuffa krav som sengångarna i Europa inte klarar.

Kristdemokraten Anders Wijkman kritiserar regeringens hafsiga kommentarer till klimatberedningens arbete.

”Varje signal från Västländerna att tona ned sitt eget ansvar kommer att leda till ytterligare tveksamhet från länder som Kina och Indien”, skriver Wijkman i sitt senaste nyhetsbrev.

Han har rätt.

ARTIKELN HANDLAR OM