ÅSIKT

Hets i hemtjänsten måste stoppas nu

Foto: Illustration: Robert Nyberg
Enligt en rapport som fackförbundet Kommunal har tagit fram uppger fyra av tio anställda inom hemtjänsten att de har svårt att hinna med sitt arbete.
LEDARE

5 AUGUSTI 2015. Hemtjänsten

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Femton minuter för dusch. Fem minuter för ombyte av kläder. Tio minuter för förberedelse av mat. När man läser hemtjänstens schablontider kan man nästan tro att det rör sig om robotar och inte människor av kött och blod. Och kanske är det just därför det ofta blir så fel?

Synskadade Gudrun, 88 år, ville bara ha lite te till sin kvällsmacka. Men eftersom att koka vatten inte ingick i hemtjänstens slimmade minuter, blev det ett nej. Det skulle ta en hel månad av ­pappersarbete innan Gudrun till slut ­beviljades te.

Begränsad valfrihet

Gudruns fall är inte på något sätt unikt. Överallt är hemtjänsten detaljstyrd in i absurdum. Inget lämnas åt slumpen, spontanitet eller oförutsedda händelser. I realiteten blir valfriheten begränsad för den äldre som aldrig får påverka sin situation.

Förra året beslutade Landskrona kommun att gå emot strömmen. Man valde helt enkelt att pröva en mer flexibel hemtjänst. Det innebär att personalen kan stanna hos den äldre så länge som det ­behövs i stället för att räkna minuter. Den nya modellen har visat sig vara en riktig vårdvinst. Personalen stressar mindre, de äldre är mer nöjda och ekonomin går bättre.

Olika behovsnivåer

Ing-Britt Magdesjö som är uppdragschef på omsorgsförvaltningen i Landskrona menar att man tidigare tänkt fel.

– Vi trodde att det var rättssäkert med exakta tidsbeslut. Men när vi införde det brett, så märkte vi att tiden stack i väg. Man lade på extra tid för tvätt, för en dusch. Det blev kraftfulla kostnads­ökningar, säger hon till TT.

Kommunen har infört sex olika ­behovsnivåer i stället för exakta klockslag. En duschning kan ta en kvart ena gången för att vid nästa besök ta en halvtimme. ­Fokus ligger på att personalen tillåts ­göra färdigt sitt arbete i stället för att fokusera på klockan. Samtidigt kan klienten och personalen vara mer flexibla. Säg att en vårdtagare redan har fått hjälp av sin son att handla, då kan hemtjänstpersonalen lägga den tiden på något annat eller ­någon annan brukare just då.

Detaljstyrd arbetsbeskrivning

Fackförbundet Kommunal har i flera år pratat om baksidan. I dag arbetar åtta av tio i hemtjänsten efter en detaljstyrd ­arbetsbeskrivning. Enligt en rapport som fackförbundet tagit fram uppger fyra av tio att de dagligen har svårt att hinna ­utföra sitt jobb inom den avsatta tiden.

Exemplet från Landskrona visar att det finns en bättre väg att gå som både gör jobbet mindre stressigt och faktiskt spar pengar åt kommunen. Och viktigast av allt: Äldre slipper vänta en hel månad på att en byråkratisk apparat ska säga ja till en kopp te.