ÅSIKT

Studentavgifter är rena haveriet

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: Thinkstock
Avgifterna på högskolan är orättvisa.
LEDARE

Svenska universitet ruinerar ­utländska studenter. Kinesiska Linlu Guo berättar i radions Ekonyheter hur hon alltid drömt om att utbilda sig i Sverige. ­Hennes familj, som arbetat på en ­bomullsfabrik, har lagt alla sina besparingar på dotterns utbildning.

Av någon oförklarlig anledning tvingas Linlu Guo och andra utomeuropeiska studenter att betala en avgift som är dubbelt så hög som vad utbildningen kostar. Det är vansinnigt orättvist.

Trots att studieavgifter för utom­europeiska studenter infördes för fem år sedan har det aldrig gjorts någon ­genomgång av hur lärosätena sätter ­sina avgifter.

Får inte tillbaka pengarna

Dessutom, studenter som betalat avgiften men sedan tvingats hoppa av på grund av sjukdom eller att de inte beviljats visum, har nekats att få pengarna tillbaka. Tydligen beror det på att lärosätena själva beslutar i frågan och beslutet inte går att överklaga.

Vad betalar de utländska studenterna då för? Mer stöd? Bättre utbildning? ­Inte alls. Som Ekot kunde berätta går en stor del av extraavgifterna till ­universitetens marknadsföring.

Nu höjs röster bland de utomeuropeiska studenterna om innehållet i under­visningen. Linlu Guo och hennes kamrater tycker inte att kvaliteten håller. Två föreläsningar per vecka är inte värda 90 000 kronor per år. Till Ekot säger ­Linlu Guo att hon känner sig lurad och att hon inte hade tagit ­utbildningen om hon vetat hur pengarna används. Det är förståeligt.

Gynnar Sverige

En gång i tiden hade Sverige som princip att inte ta betalt av utländska studenter. Politikerna resonerade att det gynnar Sverige, både utbildnings- och arbetsmarknadsmässigt eftersom det knyts band till andra länder. Men också att det gynnar svenska studenter att plugga med människor som har ­andra perspektiv på världen.

Dagens avgiftshaveri riskerar nu att skrämma bort ännu fler studenter från att söka sig till Sverige. Och det kommer ingen marknadsföring att kunna ­råda bot på.

ARTIKELN HANDLAR OM