ÅSIKT

Smitarna

OENIGA Den splittrade alliansen ­smiter från sitt ­ansvar kring ­klimatfrågorna. De verkar ­vilja sänka ribban och mjuka upp EU:s tuffa miljö­krav. Och ­eniga – det är de ­inte.
LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

19 februari 2008. Den som hörde Anders Borg i helgen bör inte ha varit förvånad över att klimatberedningen sprack.

Finansministern varnade i Ekots lördagsintervju för långtgående åtgärder i Sverige. Det är billigare att göra saker i u-länderna, menade han.

En större del av statens pengar ska gå till vägar, slog Anders Borg fast. Någon dramatisk höjning av bensinskatten var inte aktuell. Kilometerskatten för lastbilar var den moderate finansministern skeptisk till.

Anders Borgs manöver

När Ekots Inger Arenander frågade Anders Borg om klimatberedningens förslag tonade han ned betydelsen. ”Jag har nog mer uppfattat det som att beredningen gör en meny av tänkbara åtgärder.”

De nya moderaterna är inte så nya i miljöpolitiken som spinndoktorerna hävdar.

Fredrik Reinfeldt talar om höga miljömål i Sveriges riksdag. Samtidigt gör regeringen sitt bästa i Bryssel för att urholka EU-kommissionens klimatförslag. Storföretagens lobbyister vill mjuka upp miljökraven. Regeringen hjälper till genom att försöka höja gränsen för hur stor del av utsläppsmålen som kan nås genom åtgärder utanför EU. Det kan bli beslutet på toppmötet i mars – i så fall ett steg bakåt för klimatarbetet.

Tuffa klimatmål ett krav

Den rika världen måste ta sitt ansvar och utveckla den nya teknik som behövs. Utan tuffa klimatmål slipper den europeiska industrin anstränga sig. Det gynnar vare sig miljön eller konkurrenskraften på sikt.

Den moderata oviljan att gå före tycks också ha påverkat agerandet i klimatberedningen. Det har varit några turbulenta dagar medan alliansen försökt komma överens om sin linje.

Majoriteten i klimatberedningen föreslår nu i praktiken att det svenska utsläppen ska minska med 30 procent till år 2020. Oppositionen vill ha ett mål på 40 procent. Det är en betydande skillnad.

Kristdemokraten Anders Wijkman har ändå rätt i att debatten flyttat sig på ett år. Bägge alternativen är mer ambitiösa än de förslag som fanns då.

Inga applåder för bensinskatten

Det stora frågetecknet är om moderaterna ställer upp på de åtgärder som klimatberedningen kunnat enas om. Partiets kärnväljare gör knappast vågen för höjd bensinskatt med 70 öre per liter eller för en jättesatsning på järnvägen.

Miljöminister Andreas Carlgren la in några brasklappar på presskonferensen i går som möjligen var avsända från sjunde våningen på Rosenbad. Klimatpropositionen i höst ska utgå från majoritetsförslaget i klimatberedningen, men bara om EU inte ändrar sig och med reservation för vissa ”beräkningsförutsättningar”.

Ska man döma av Anders Borgs uttalanden lär det bli mycket bråk innan klimatberedningens förslag ingår i någon regeringsproposition.

ME