ÅSIKT

Obegripligt av Maud Olofsson

Foto: ERIK ABEL/ SCANPIX
måste ta ansvar Näringslivsminister Maud Olofsson besöker Saab i Trollhättan den 23 februari tillsammans med arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin och statssekreterare Jöran Hägglund. Foto:
LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

13 augusti 2009. När Arbetsförmedlingen i måndags presenterade de senaste siffrorna över antalet varslade bekräftades den bild som politiker och ekonomer förmedlat under några månader. Det fria fall sysselsättningen befunnit sig i kan närma sig en botten. Hittills i augusti har 675 varsel registrerats hos arbetsförmedlingen.

Efter det senaste årets katastrofsiffror är det trots allt positivt.

Det betyder inte att arbetslösheten är på väg att minska. Antalet nya arbetssökande är fortfarande större än antalet nya jobb, och ungdomars situa-tion på arbetsmarknaden är lika utsatt som tidigare.

Krisavtal har räddat 10 000 jobb

Det betyder inte heller att krisen skulle vara över. Trots löften om nya statliga pengar till kommunerna riskerar många som arbetar i vård, skola och omsorg sina jobb, liksom anställda i resten av tjänstesektorn.

Vad Arbetsförmedlingens siffror i bästa fall säger är att det akuta raset för industrin stannat av. Det är i så fall knappast regeringens förtjänst. Medan Reinfeldts ministrar ryckt på axlarna inför industrins problem har de anställda gjort uppoffringar för att försvara ryggraden i ekonomin.

IF Metall beräknade innan sommaren att de krisavtal som träffats av förbundet räddat över 10?000 jobb.

Nu är det dags för politiken att ta sitt ansvar. Industrikrisen är nämligen inte över.

Pengar finns avsatta

De senaste dagarnas spekulationer om framtiden för Saab – spekulationer som Maud Olofssons statssekreterare Hägglund starkt bidragit till – visar hur känslig situationen är.

Ska försöken att rädda företaget lyckas fordras inte bara nya ägare, utan också statlig uppbackning och garantier för europeiska utvecklingslån. Pengar finns avsatta, men ännu har inte en krona använts. I Trollhättan finns nu de som tvivlar på engagemanget i Rosenbad.

–?Regeringen är kanske rädd att tvingas leva upp till de löften man tidigare gett, säger Saabfackets ordförande Paul Åkerlund till tidningen Dagens Arbete.

Större förståelse i Belgien

Också Volvo personvagnar befinner sig i en utsatt situation. Företaget har lämnats att klara sig själv av ägaren Ford, och precis som med Saab har den svenska staten vägrat att garantera de europeiska lån som konkurrenterna i andra länder fått.

Innan sommaren förklarade chefen Stephen Odell att han möttes av större förståelse från politiker i Belgien – där företaget också har en fabrik.

Spekulationerna om Volvo personvagnars framtid pågår, och kommer bara att bli än mer intensiva.

Skulle en av, eller i värsta fall båda, de svenska personbilstillverkarna tvingas ta ner skylten innebär det ännu en chockvåg genom industrin. I så fall kan Anders Borg glömma pratet om ”gröna skott” och tecken på återhämtning. Då kastas den svenska ekonomin åter ut i ett fritt fall.

Därför är regeringens ointresse för industri- och näringspolitik obegripligt.

IP

ARTIKELN HANDLAR OM