Ny utredning: Piloter flög med felaktig karta vid kraschen i Kebnekaise

Foto: FÖRSVARSMAKTEN
Arkivbild. Vid 15-tiden på eftermiddagen en 15 mars 2012 tappade flygledningen i Kiruna kontakt med norska försvarets C-130J Hercules. Planet hade flugit rakt in i berget mellan syd- och nordtoppen på Kebnekaise. Det hittades inga spår av varken undanmanöver eller utrop från cockpit.

avAftonbladet

LULEÅ

För sju år sedan omkom hela besättningen på fem personer då ett norskt C-130J Hercules från norska försvarsmakten flög rakt in i bergssidan på Kebnekaise. En ny utredning visar nu att piloterna fått en felaktig karta där betydande information saknats eller inte var korrekt, rapporterar norska NRK.

Beslut om en ny utredning togs efter ett brev från en tidigare anställd vid norska Luftforsvaret till norska försvarsledningen. Brevet, som ska ha gått ända upp till högsta ledningen, innehöll uppgifter som inte ska ha framkommit tidigare.

Nya utredningen i Norge visar nu att den karta som besättningen fick innan flygningen hade felaktiga siffror för lägsta säkra flyghöjd. Kartan saknade också väsentlig information om terräng på svenska sidan, uppge NRK.

Det är sedan tidigare känt att besättningarna ändrade inställningarna i terrängvarningssystemet på grund av den låga flyghöjden.

Den svenska haveriutredning som blev klar i oktober 2013 fastslog att det inte fanns några tekniska fel på flygplanet.

Planet var på väg från Evenes till Kiruna flygplats. Planet var knappt åtta kilometer från flygplatsen när det försvann från radarn.

Källor

ARTIKELN HANDLAR OM