Kräftfesten har startat

MAT & DRYCK

Aftonbladet sätter plus på alla märken

Här är Sveriges verkliga expertpanel.

Aftonbladet lät kräftkungarna själva testa sina godbitar.

De känner sig ofta orättvist behandlade. Tycker att testpaneler uttrycker sig vulgärt på ett sätt som inte passar ihop med mat. Och aldrig blir de inbjudna att ställa sin expertis till förfogande.

Tills nu.

Aftonbladet bjöd in kräftjättarna Ullmo, Pandalus och Lobster – tillsammans med ansvariga kräftinköpare från Ica, Coop och Axfood – för att testa de kräftor som finns ute i butikerna.

Vi utgick från de kräftor som handeln köper in centralt och som alltså finns tillgängliga för de allra flesta. Sedan plockade vi bort lite udda varianter som direkt skulle kunna identifieras av producenterna och alltså skapa förutsättning för fusk.

Läs hela testet i Aftonbladet 9/8 eller bli medlem i PLUS

Karin Ahlborg