Matsmarta onsdag

Så får du familjen att äta mer näringsrikt

Näringsrik mat är bra för planeten, menar Food pharmacy

avGustaf Larsson

Foto: Ulrika Ekblom och David Thunander
Food pharmacy är aktuella med boken ”Näringsjägaren” fylld av nyttig mat som är snäll mot miljön.

Näringsrik mat är lika med hållbar mat. Det menar duon bakom Food pharmacy, som nu är aktuella med boken ”Näringsjägaren”. 

– Den mat som gör att våra kroppar mår bra är den mat som belastar vår planet minst, säger Mia Clase.

Här är deras tips på hur man får med hela familjen på en näringsjakt. 

Inom loppet av ett år gick både Lina Nertby Aurells moster och Mia Clases mamma bort i cancer. Under samma period dog även deras gemensamma bästa kompis mamma, även hon i cancer. De tre kvinnorna var alla i 60-årsåldern. 

– Det var en sån period i livet där jag insåg att jag inte var odödlig, säger Lina Nertby Aurell. 

Hon är, tillsammans med parhästen och vännen Mia Clase, aktuell med sin tredje bok på temat näringsrik mat. De tre dödsfallen beskriver duon som startskottet för deras nya liv som näringsjägare.

– Jag har alltid haft en hypokondrisk ådra, väldigt light men jag har alltid varit lite orolig för allvarliga sjukdomar. Den blev större då, och i det undrade jag om det fanns någonting som jag själv kunde göra för att förebygga sjukdom, fortsätter Lina Nertby Aurell. 

  • Varje vecka är det onsdag. Men inte vilken onsdag som helst. Det är Matsmarta onsdag! Genom kunskap, härliga tips och recept vill vi inspirera dig och hela svenska folket att äta lite klimatsmartare. Och man måste ju börja någonstans – så varför inte en dag i veckan?

Vände sig till maten efter dödsfallen

– Är vi i händerna av slumpen, eller finns det någonting vi kan göra själva?, frågar sig Mia Clase. 

Maten blev deras naturliga skyddsrum. De läste på, lärde sig mer och mer och började skriva ner sina tankar på bloggen Food pharmacy. Första veckan, i oktober för fem år sedan, hade redan 10 000 besökare hittat till bloggen. De var inte ensamma med att ha fått upp ögonen för sambandet mellan mat och hälsa, upptäckte de. 

Fem år senare kan de stoltsera med varsin näringsjägarexamen. Så heter det åtminstone i deras nya bok ”Näringsjägarna” (Bonnier fakta). En sådan är, enligt duon, en person som äter för att må bra, utan att ha kroppsideal eller några dieter att förhålla sig till.

”Inga förbud”

– Vi vill kombinera det där med att det ska vara riktigt gott och att man ska må bra av det – fokusera på vad man ska äta snarare än vad man ska utesluta. Inga förbud eller sånt där, utan bara se till att fylla tallriken med en stor variation av olika grönsaker i olika färger som är fulla av olika fibrer, säger Mia Clase.

– Varje måltid är en möjlighet att få i sig saker som får oss att må bra, oavsett vad man äter i övrigt, lägger Lina Nertby Aurell till. 

Foto: David Thunander
Näringsrik mat är enligt Food pharmacy ”helt vanlig mat”.

Fakta: Så klimatsmarta är de klassiska rätterna

I ”Näringsjägarna” listar författarna kända vardagsrätters klimatpåverkan. De har utgått från World Wide Fund for nature (WWFs) rekommendation inom initiativet One Planet Plate, där de har satt gränsen till 0,5 CO2e för en normalstor måltid.

Så här stor påverkan har de klassiska rätterna (antal kilo koldioxid (CO2e) per normalstor portion).

  • Spaghetti med köttfärssås 3,64 CO₂e/p

  • Korv stroganoff med ris 0,95 CO₂e/p

  • Köttbullar med potatis och lingon 2,72 CO₂e/p

  • Kyckling i ugn med potatisklyftor 1,06 CO₂e/p

  • Makaroner, falukorv och ketchup 0,57 CO₂e/p

  • Fiskpinnar, potatismos och ärter 1,10 CO₂e/p

  • Laxpasta med spenat 1,03 CO₂e/p

  • Ugnsbakad fläsk med kokt potatis 1,24 CO₂e/p

  • Lasagne 3,71 CO₂e/p

  • Pytt i panna 2,85 CO₂e/p

Källa: CarbonCloud via Food pharmacy

”Bara helt vanlig mat”

Hur gör man då för att äta mer näringsrikt? Enligt duon bakom Food pharmacy är det enkelt. 

– Det är bara helt vanlig mat. Ofta tror jag att man har, jag hade det i alla fall, en fördom om att hälsosam mat var krångligt och dyrt, men så behöver det inte vara. Det rör sig om rena, vanliga råvaror som innehåller mycket fibrer, näring och antioxidanter.

Enligt Lina Nertby Aurell hör vanliga grönsaker, frön, frukter och sädesslag som inte är processade, till den kategorin.

– Tar du till exempel vanligt vitt formbröd eller vit pasta är det väldigt förädlat och innehåller bara tomma kalorier, vitt mjöl. Det finns så oändligt mycket substitut som du kan använda. I stället för ris kan du använda mathavre för att ta ett exempel.

Näringsrik mat hjälper planeten

Mia Clase fyller i: 

– Sen är det så finurligt att om man fyller tallriken med rena, näringsrika råvaror, är det i samma veva av respekt för naturen. Den mat som är bäst för din hälsa är finurligt nog även bäst för planeten, säger hon. 

När de inledde arbetet med ”Näringsjägaren” var hållbar matlagning något de inte hade fördjupat sig i tidigare. Men ju mer de satte sig in i ämnet desto mer förstod de sambandet.

– När vi började läsa på om matens påverkan på hela planeten förstod vi att det är svårt att jobba med mat och hälsa och att, i dessa tider, bortse från hur stor påverkan maten har på planetens hälsa. Precis som Mia sa, den mat som gör att våra kroppar stärks och mår bra är den mat som belastar vår planet minst. 

”Börja med små steg”

För att få med hela familjen, småbarn inkluderade, med på näringsjakten, har duon i sin bok utvecklat en näringsjägarkompass. Med den kan ätandet bli till en lek, är deras mål.

– Vi har testat det med våra barn och det funkar faktiskt väldigt bra. Men om man känner att man är noll näringsjägare i dag ska man börja med små steg. De rekommenderar vi verkligen.

Börja enkelt, är deras råd.
– Man kan börja med att jaga näring i ett mål om dagen. Om det så är frukosten, middagen eller lunchen. Man äter precis som man brukar göra, men man lägger till ett näringsrikt mellanmål varje dag. Vi rekommenderar små – pyttesmå förändringar, fortsätter Lina Nertby Aurell.

Frukost till kvällssug – så äter familjen mer näringsrikt

Foto: Bonnier fakta
Näringsjägaren av Lina Nertby Aurell och Mia Clase.

För att exemplifiera en familjs näringsintag har Food pharmacy tagit hjälp av den fiktiva, men enligt dem generella, familjen Svensson. Så här skulle de äta under en vanlig vecka.

  • Frukost. Ena dagen äter de fruktsallad med linfrön och kanel. Andra dagen granola med naturell yoghurt och banan. Tredje dagen fröbröd.

  • Lunch. Barnens lunch på förskolan går inte att påverka. Däremot har de hemma kommit överens om att ta ”ha en liten tävling varje dag där var och en ska samla så många cirklar som möjligt i Näringsjägarkompassen genom att lägga så många olika saker från salladsbuffén som de bara kan på tallriken”, står det i boken. Föräldrarna tar en näringsrik lunchlåda till jobbet varje dag.

  • Mellanmål. Sonen Oscar får en banan, blandade nötter och en vattenflaska till eftermiddagens aktivitet. Föräldrarna byter ut eftermiddagsfikats innehåll, från kanelbulle till ett mer hälsosamt alternativ.

  • Middag. Martin och Sofia, föräldrarna, fortsätter att laga sina vanliga rätter men lägger till fler grönsaker i grytan och byter ut riset mot nakenhavre. Ena dagen ställer de fram skålar med uppskurna grönsaker, andra dagen en röra som de kan dippa fröknäcke i.

  • Kvällssug. När sötsuget sätter in komponerar familjen smoothies utifrån de kategorier i näringsjägarkompassen där de vill har fler poäng.

Källa: ”Näringsjägaren”

ARTIKELN HANDLAR OM
LÄS OCKSÅ