Ekologiska grönsaker nyttigare än vanliga

MAT & DRYCK

Forskare: Små barn bör äta eko-mat

1 av 2
Ekologiska är nyttigare.

Nu är det bevisat. Det är skillnad på äpplen och äpplen. Ekologiska frukter och grönsaker är nyttigare, visar en stor brittisk studie.

– KRAV-märkt minskar risken för ohälsa, säger växtforskaren Bengt Lundegårdh. Och små barn bör äta eko-mat.

I Sverige lider vi av brist på järn, zink och magnesium. Därför blir risken att drabbas av cancer och hjärt- och kärlsjukdomar högre, berättar Bengt Lundegårdh, som forskar om växters kvalité vid Sveriges Lantbruksuniversitet.

Vid det brittiska forskningsprojektet Quality Low Input Food Project jämförs ekologisk odling med traditionell. Det stora odlingsförsöket sponsras av EU-medel och pågår i fyra år. Preliminära resultat visar nu att ekologiskt odlade frukter, grönsaker och sädesslag innehåller nästan dubbelt så mycket antioxidanter som traditionellt odlade. Dessutom innehåller de mer av järn och zink.

– Äter du en diet som innehåller mycket antioxidanter stärker du immunförsvaret, säger Bengt Lundegårdh.

Väljer alltid ekologiskt

När Bengt Lundegårdh själv botaniserar vid butikernas frukt- och grönsaksdiskar väljer han alltid KRAV-märkt. Finns det inte satsar han på svenskproducerat.

- Svenskproducerade produkter har mindre bekämpningsmedel, säger han.

Bengt Lundegårdh påpekar att även andra mindre internationella studier har visat på liknande resultat. I ekologiskt producerade livsmedel finns betydligt mer näring än i konventionellt odlade. Både för kvinnor som har brist på järn och för män som har brist på selen är det viktigt att tänka på att äta nyttigt.

Men speciellt betydelsefullt att få i sig rätt mängd näringsrika ämnen är det för de yngsta.

– Jag råder alltid familjer att satsa på ekologisk mat för sina små barn, eftersom de växer och bygger upp kroppens skydd mot sjukdomar.

Tänk på färgen

Idag finns inget bra sätt att visa näringsinnehåll i livsmedelshandeln, utan kunderna får förlita sig på att butikens inköpare har gjort rätt bedömning. Ett metod att hålla koll på att tomaten, moroten och bananen har blivit odlad på bra sätt är att uppmärksamma färgen.

– Ju starkare färg, desto större näringsinnehåll. Fast produkten får heller inte vara för fräsch och färgrik, för det kan betyda att den är extra mycket besprutad.

Hur märker man skillnaden?

– Man får känna sig fram. Den tyngre produkten är oftast lite nyttigare.