Dags för en hälsokick!

avJulia Fors

Julias pulshöjare: smarta klockor, ekologisk veganglass och nyttiga smoothies

Trendspanaren Julia Fors tar pulsen på det allra senaste inom Wellness med fokus på kost, träning och trender – i både Sverige och Hollywood.

I sommar när Sverige har lekt Medelhavet har jag blivit specialist på hemmagjorda glasspinnar. Kokos, mandelmjöl och jordgubbar blandat med banan blir en svalkande rawglass!

”Magi är att tro på sig själv, om du kan göra det kan du göra vad som helst”

Johann Wolfgang von Goethe

Dags för en hälsokick!

Boktips! Marita Karlsons nya bok ”Hälsokick” (168 kronor, Bokus.com) är full med goda och rena recept.

Jag älskar Marita Karlsons nya bok ”Hälsokick”. Den är full av inspirerande recept på nyttiga smoothies och mellanmål. Jag passade på att ställa tre frågor till Marita som lever hälsodrömmen i Los Angeles.

Om man är sugen på att starta hösten med en hälsokick, vilket är ditt bästa tips?

– Att dricka gröna juicer och att göra det till en vana, det ger så mycket fin näring till cellerna och man blir faktiskt mindre sugen på att äta sådant som belastar kroppen. Gör man dessa hälsosmarta val så blir det ganska enkelt att kicka i gång sunda vanor… och stanna i dem.

Marita Karlson

Vilka är de största hälsotrenderna i Los Angeles just nu?

– Plantbased, det vill säga växtbaserad kost, är väldigt stort. Också pop up-restauranger med temat farm to table, alltså superlokalproducerat, är populärt. Folk är kräsna och vill veta varifrån råvarorna kommer och det tycker jag är en sund inställning. Det ska helst vara lokalt odlat eller till och med hemodlat. Jag ser också mycket olika hälsodrinkar och probiotika-drycker i alla möjliga goda smaker. Häromdagen hittade jag en ny raw food-proteindrink i kyldisken… intressant.

Vilket är ditt eget favoritmellanmål?

– Åh, jag har en ny favorit. Man brer mandelsmör runtom en banan och rullar den sedan i hampafrön och skär i tjockare skivor... som en banansushi! Det är så gott.

Avokado och bär

Du behöver

½ avokado

3 dl frysta bär, till exempel hallon

3 dl mandelmjölk

2–3 tsk riven ingefära eller mer efter smak

Topping:

bär

bipollen

kokoschips

Gör så här: Skala avokadon. Lägg alla ingredienser i mixern och mixa tills smoothien är slät. Häll upp i ett glas och njut av de rena smakerna. Eller servera i en skål och toppa med bär, bipollen och kokoschips eller dina egna favoriter.

Boosta: Tillsätt 2 msk vegetariskt vaniljprotein och 1 msk chiafrön.

Pulslistan

Astronomiska sulor

Hetaste träningsskorna i höst? En skyhög sula, tänk kilklack möter sneaker. Nikes ”Lunar force 1 sky hi” kammar hem alla stilpoäng. 1 300 kr. Store.nike.com

Smartare klocka

♥  Just nu suktar tekniknörden i mig efter Pebbleklockan som kommunicerar direkt med min smartphone via blue-tooth. Förutom möjlighet att se vem som ringer, läsa sms och mejl och kolla facebook kan man även ladda den med appar som Runkeeper. Från

1 390 kronor.

Tråkig tv gör dig tjock

Är programmet du kollar på trist? Zappa till något mer intressant! Annars ökar risken för att du ska vräka i dig onyttigt tv-snacks med hela 52 procent, enligt en ny studie.

ARTIKELN HANDLAR OM