Mat för ramadan storsäljer i matbutikerna

MAT & DRYCK

Försäljningen av specialsortiment för fastemånaden ökar

Den muslimska fastemånaden ramadan märks nu också i svenska livsmedelskedjornas försäljningsstatistik.

Hos lågpriskedjan Willys har försäljningen av mat från det globala sortimentet, med produkter från Mellanöstern och Balkan, ökat stort.

Foto: Dadlar - att bryta fastan med.

Axfoods lågpriskedja Willys har sedan några år ett särskild sortiment med kända varumärken från Mellanöstern och Balkan. Under de tre första veckorna av årets ramadan ökade försäljningen av det globala sortimentet med 44 procent jämfört med samma period förra året.

Även Coop och Ica har sedan några år tillbaka ett sortiment särskilt framtaget för de muslimska kundernas räkning i vissa butiker i landet. Storsäljare under ramadan är biffsoppa, kycklingsoppa, hönspastej, färska dadlar och bakverket baklava. Halal-slaktad kyckling finns också i sortimentet.

Under ramadan fastar man så länge solen är uppe. Fastan bryts ofta med några dadlar när solen har gått ner, och sedan äter man kvällsmåltid.

Storsäljare under ramadan är biffsoppa, kycklingsoppa, hönspastej, färska dadlar och det söta bakverket baklava.

Id-al-Fitr, den stora fastebrottsfesten som avslutar ramadan, inleds i år den 23 oktober. Då firar man traditionellt i tre dagar med familj, släkt och vänner, med presenter och med mycket god mat.

Anna Hjalmarsson, TT