En svår smakfråga

MAT & DRYCK

Karin Ahlborg om att provsmaka mat i affären

Ska man få provsmaka mat i affären?

Mja...näää, säger de flesta handlare.

Joo, säger jag.

Inom rimliga gränser.

I Norge har man räknat ut att gratisätningen i affärerna kostar handeln 100 miljoner kronor per år.

Nu vet jag inte hur man räknat ut det.

Har osten och Parmaskinkan som erbjuds hugade provsmakare i de manuella diskarna räknats in?

Har man räknat in att affärerna förmodligen säljer mer av de svindyra supertomaterna om kunderna får smaka på dem?

Själv brukar jag vilja smaka på vindruvor innan jag lägger ner dem i vagnen.

7-åringen äter nämligen inte druvor med kärnor och kan butiken inte klart skriva ut om vindruvorna är kärnfria eller inte så finns det bara ett sätt att ta reda på det.

En rundfrågning bland handlare som tidningen Fri Köpenskap gjort visar att det är få handlare som tycker att det är ett stort problem med provsmakning, men det är också få som tycker att det är helt okej.

Det tycket jag är konstigt.

Bilar kan provköras, kläder provas, viner beskrivs in i detalj.

Du får veta vad du köper.

Men inte i fråga om mat.

Och jo, jag begriper att det inte går att provsmaka biffen eller låta steka upp en laxfilé innan den landar i korgen.

Men frukt och grönt är ju extra problematiskt eftersom kvaliteten och smaken aldrig är konstant.

Tomaterna kan lika gärna vara vattnigt blaskiga som solmoget läckra.

Jordgubbarna smaklösa, sura eller söta.

Här finns inte heller några varumärken att tala om.

Grönsakerna är anonyma, det går inte att lära sig att en viss tomat är bra, en annan sämre.

Så jag tycker absolut att vi ska kunna få provsmaka frukt och grönt.

Det finns praktaffärer där det är legio att skära upp smakbitar till kunderna.

Ja, precis som manuella diskar erbjuder sina kunder att smaka av osten eller skinkan eller potatissalladen om man är osäker.

De affärerna håller också en högre kvalitet på sina varor.

Någon sämre reklam kan man knappast tänka sig än att låta kunderna smaka på frukt av dålig kvalitet.

Karin Ahlborg