Så bra är svenska butikskedjor på hållbar fisk

Foto: John R Images/Hans Berggren
Hållbart fiske – så bra är de svenska butikskedjorna.
1 av 2 | Foto: COLOURBOX
MAT & DRYCK

Klimatsmarta kunder pressar kedjorna att erbjuda ett bredare sortiment av miljömärkta varor.

En färsk undersökning visar hur bra svenska kedjor är på att miljösäkra sina gena fiskprodukter.

Se hur din närmsta mataffär ligger till!

Tänker du på hållbarhet när du står med näsan i fiskdisken? Havet ligger svenskarna varmt om hjärtat, och efterfrågan på hållbar fisk är stor i Sverige. På bara fem år har utbudet av MSC-märkta produkter tredubblats i landet.

MSC innebär att du kan vara säker på att torsken är en torsk och att den kommer från ett fiske som inte utarmar ekosystemet.

Flera butikskedjor har som målsättning att på sikt helt övergå till miljöcertifierad fisk, men frågan är hur duktiga butikerna är när det kommer till de egna varorna. För första gången har MSC nu rankat Sveriges butikskedjor efter hur många MSC-produkter butikerna saluför under eget varumärke.

Lågpriskedjan i topp

Listan toppas av Lidl och Coop, som hamnar på delad första plats.

Trots att Ica totalt sett står för 50 procent av marknaden vad gäller MSC-märkta produkter, trumfas kedjan alltså av både Lidl och Coop när det kommer till de egna varorna, och hamnar på plats tre på listan.

– Jag tror att det kan bero på att även om det finns en gedigen hållbarhetsstrategi hos butikskedjan så är det i verkligheten inte de som gör affären, utan det hamnar på inköparna. Det är lätt att ställa krav på att ’om du ska du sälja fisk i min butik så ska det vara miljömärkt’, men när det gäller deras egna varor är det betydligt sämre beställt, säger Minna Epps, programdirektör för MSC i Skandinavien och Östersjöregionen.

Ska sätta press

Inspirationen till rankingen är direkt hämtad från England, där man tar fram nya listor varje år. Tanken är att topplistan ska bli en årlig företeelse även här, och certifieringsorganisationen hoppas på att rankingen ska få butikerna att vilja bättra sig, även när det kommer till de egna varumärkena.

– Det har vi sett i andra länder, att butiker som inte placerat sig så högt första året blir bättre till nästa år, säger Minna Epps, MSC.

Lågpriskedjan Lidl tog redan 2014 bort all vildfångad fisk som saknar MSC-märkning ur sina frysdiskar. Både Coop och Axfood (Hemköp, Willys, Tempo) har uttalade mål för när de ska nå ett hundraprocentigt hållbart fiskutbud.

Uttalade mål är enligt Minna Epps också ett bra sätt att nå ett mer hållbart fiskutbud i landet.

– Konkreta målsättningar ger konkreta resultat. De som har satt upp en offentlig målsättning gentemot konsumenterna jobbar aktivt mot den istället för att försöka ta genvägar. Då kan man också följa upp och se om man har nått sin målsättning, säger Minna Epps på MSC.

Hela topplistan:

  • 1. Coop: 84 produkter

  • 1. Lidl: 84 produkter

  • 3. Ica: 67 produkter

  • 4. Axfood: 60 produkter

  • 5. Bergendahls: 28 produkter

  • 6. Netto: 5 produkter

MSC:s nya butiksrankning visar hur många MSC-märkta fisk- och skaldjursprodukter som landets livsmedelsbutiker erbjuder under sina egna varumärken. Sverige är ett av de länder där andelen egna varumärken i livsmedelsbutikerna växer snabbast, och antalet miljömärkta varor är ett tydligt mått på kedjornas egna åtaganden i strävan efter ett hållbart fisksortiment.

Källa: MSC

ARTIKELN HANDLAR OM

Lidl

Fiske

Coop

Ica

Willys