Jessica Frej: Så får du vegomaten att smaka svingott

Av: Nina Kindbro

Publicerad:
Uppdaterad:

Vegetarisk mat i all ära men ibland smakar det mest vattniga grönsaker.
I sin nya kokbok delar Jessica Frej med sig av många smarta tips hur man får smakerna på rätt plats i vegorätterna.
– Det är klart att man får ta lite genvägar, säger hon.

Jessica Frej bjuder på vegetariska recept.
Foto: Lina Eidenberg Adamo
Jessica Frej bjuder på vegetariska recept.

När Jessica Frej lagar mat ska det helst vara enkelt och gå riktigt fort. Jessicas vegomiddagar är hennes fjärde kokbok på temat ”hur lätt som helst”. I boken hittar du enkla och snabblagade vegorecept.

  • Vad härligt, en hel bok med snabba vegorecept, hur kom du på den idén?

– Det här är min fjärde bok på temat att laga mat hur lätt som helst. Jag vill att tröskeln för att börja laga mat ska vara låg så jag gör enkla recept med få ingredienser som ändå blir goda. Jag vill att de som provar på att laga mat ska få bra självförtroende. Jag ville också korta ner texten i recepten så jag la in mängden ingredienser i tillagningsbeskrivningen i stället för en ingredienslista och det fungerade jättebra, säger Jessica Frej.

  • Många av recepten är väldigt korta och är klara på en kvart, hinner det verkligen bli gott då?

– Ja! Man kan inte göra en potatisgratäng på tio minuter men det finns många recept som går snabbt att laga och som blir väldigt goda, men det är klart att man får ta lite genvägar.

  • Äter du bara vegetarisk mat?

– Nej, men kanske till nittio procent. Jag gör en grön omställning sedan i början av året då polletten äntligen trillade ner även hos mig. Det är ju inte hållbart att äta så mycket kött som vi gör eller fiska på det sätt vi gör.

Klimatförändringarna ligger så nära i tiden nu så det går inte att skoja bort det längre tycker Jessica Frej. Jessica känner också att hon har ett stort ansvar eftersom hon varje vecka inspirerar folk till vad de ska laga till middag.

Jag har inte satt några förbud för mig själv

  • Har omställningen varit svår?

– Nej, det har bara varit kul. Jag har inte satt några förbud för mig själv eftersom det finns många småskaliga producenter där kött och fisk är hållbart producerat och det kan man äta i små mängder. Är jag bortbjuden på middag äter jag det som bjuds, jag gör ingen stor grej av det.

Jessica Frej menar att alla inte behöver bli veganer i morgon men att vi inte kan äta köttbullar och falukorv varje dag.

  • Men vegofärs, är det verkligen gott?

– Det beror dels på vilket märke du använt och dels på hur du tillagat den. Det finns formbar färs gjord av ärta som jag tycker är kanon. Den går att forma och steka så att man får en bra konsistens, du får det här krispet som blir när man hårdsteker köttfärs. Det blir verkligen superbra.

Jessica Frej tycker att man ska börja i en annan ände om det är så att man inte gillar köttsubstitut som till exempel vegofärs.

– Min tortellinsoppa till exempel innehåller ju inget kött alls. Eller så kokar man en belugabolognese som blir supergod, den smakar mycket umami från soltorkade tomater, vin och soja. Den innehåller belugalinser i stället för färs men innehåller otroligt mycket smak

Foto: Lina Eidenberg Adamo
Jessica Frej lagar bäst mat när hon är hungrig.
  • Var hämtar du din inspiration ifrån?

– Det är väldigt olika men jag tycker att jag kommer på bäst rätter när jag kommer hem efter träningen på kvällarna och är jättehungrig. Det kan bli zucchini, morötter och röda linser som jag låter koka ihop med cocktailtomater på burk, buljong och soja och äter med burrata, det är svingott.

Att gå på ren intuition är något Jessica Frej tror på.

– Jag tror det är bra att lyssna på kroppen, den vet vad den behöver. Innerst inne vet vi vilken mat som är bra för oss.

  • I boken skriver du om att smaka upp maten, vad betyder det?

– Det handlar om att få maten att smaka mycket. Det är lätt att tycka att vegetarisk mat bara smakar vattniga grönsaker och då gäller det att bygga upp smakerna. Tänk sött, salt, surt och umami. Ofta missar vi syran och umamin.

Smaka av maten ordentligt så du får rätt balans

Ingredienser som soltorkade tomater, parmesan och soja ger mustighet och lime, citron och vinäger ger syra. Jessica Frej tycker att det är viktigt att smaka av ordentligt och känna vad som saknas.

  • Vad har du alltid hemma?

– Alltså jag gillar inte att ha tomt i skåpen så det är som en mataffär här hemma. Här finns allt så att jag kan laga vad som helst, när som helst. Men har du stapelvaror som torkad pasta, linser och krossade tomater så kan du alltid slänga ihop någonting.

Ost med lång hållbarhet som parmesanost, fetaost och halloumi finns också ofta hemma hos Jessica Frej. De är bra att smaka upp maten med. I frysen har hon alltid olika typer av vegofärs, då är det enkelt att laga vegetariskt till barn eller köttätare utan att det märks så mycket.

– Citron och smör går också åt en hel del så det vill jag inte vara utan.

  • Funderar du på att ta steget till att laga helt veganskt?

– Ja, men jag tror det ligger minst två, tre år bort. Jag tycker att vi i stället ska se till att vi kan göra smör och mjölkprodukter på ett schysst sätt för både miljön och djuren. Jag tycker det är viktigast att man börjar ta några steg åt det hållet, att man gör någonting.

  • Vilket är ditt bästa restrecept?

– Jag tycker ofta att det är väldigt tråkigt att äta rester, jag vill hitta på nytt med det gamla. Men jag har ett smart trick med soppa. Om det har blivit några deciliter soppa över så kan man använda det som en grund i en pastasås eller i en gryta. I stället för att hälla i buljong i en grytan eller såsen så kan jag använda resterna av soppan i stället och få en ny smakbild.

Jessica Frej tipsar om att koka upp resterna av pumpasoppa med lite grädde, riva i ost och servera med pasta så får du en god pastasås. Överblivet kött får nytt liv i en gryta där det kan koka med och bli mört och gott.

Jessica Frejs 5 smarta tips för mer smak på vegomaten

  1. Se till att ha ingredienser hemma med umami, till exempel soltorkade tomater, parmesan, buljong, soja eller vin. Då blir smaken djupare och godare.

  2. Använd flera olika fonder eller buljonger och blanda även olika fabrikat så minskar risken att maten smakar bara buljong.

  3. Använd både ljus och mörk soja så fördjupas smakerna ännu mer.

  4. Avsluta med en skvätt lime, citron eller vinäger så får du enkelt till syran.

  5. Låt varje råvara nå sin fulla potential, annars smakar det ingenting. Stek till exempel vegofärsen ordentligt så den får en yta, det är där smakerna sitter.

Banh mi fries

Smakrikt, frasigt, knaprigt, sött, surt, salt och umami i en härlig blandning. Den här rätten är en av Jessica Frejs favoriter.

Foto: Lina Eidenberg Adamo
Banh mi fries

Larb med vegofärs

Servera den gott kryddade färsen i vackra salladsblad så får alla sinnen njuta av maten.

Foto: Lina Eidenberg Adamo
Larb

Broccoliwok med ris

Allt som går att woka blir gott känns det som. Här sätter srirachasås och sesamfrön lite extra piff på broccolin.

Foto: Lina Eidenberg Adamo
Broccoliwok med ris

Tortellinisoppa med spenat

Tänk att en så enkel och snabblagad soppa kan bli så otroligt god och mättande. Fylld pasta passar perfekt i soppa.

Foto: Lina Eidenberg Adamo
Tortellinisoppa

Pepparchampinjoner med pommes

Det kanske inte låter så mycket för världen men det här är riktigt gott. Kryddiga champinjoner med lättsaltade och frasiga pommes, mums.

Foto: Lina Eidenberg Adamo
Pepparchampinjoner med pommes
  • Varje vecka är det onsdag. Men inte vilken onsdag som helst. Det är Matsmarta onsdag! Genom kunskap, härliga tips och recept vill Aftonbladet inspirera dig och hela svenska folket att äta lite klimatsmartare. Och man måste ju börja någonstans – så varför inte en dag i veckan?

Publicerad:

LÄS VIDARE

MER OM MAT & DRYCK