Handeln struntar i Halloween

MAT & DRYCK

”Nyhetens behag har väl gått över”

Halloweenfesten är över.

Redan innan den börjat.

– I år satsar vi i stället på rosa lördagen, alltså bröstcancerkampanjen, säger Cecilia Gierta, Svensk Handels presschef.

Foto: Glöm orangea pumpor. Nu är det rosa band som gäller enligt Svensk Handel.

Det innebär att handeln har övergivit den hysteriska satsningen på halloweenhelgen.

– Nyhetens behag har väl gått över, säger Cecilia Gierta.

Halloween dök upp som ett fenomen i slutet av 80-talet. Sverige skulle fira allhelgonaaftonen som det görs i USA och det började på krogen.

Medierna hakade på

– Några restauranger lyckades ”sälja in” halloween som en fest på hösten. Medierna hakade på och så skapades ett halloweenfirande i Sverige, säger Jonas Engman, etnolog och folklivsforskare på Stockholms universitet.

Under de första tio åren hölls halloween-festerna på allhelgonaaftonen, precis som i USA. Svenska kyrkan protesterade mot det allt våldsammare firandet på den dag som kyrkan håller för en högtid för de avlidna. Lyktorna på kyrkogårdarna lyser upp höstmörkret.

Mindre skyltning

Handeln och krogarna gav med sig. Nu firas den svenska halloween under den sista helgen i oktober.

– I leksaksaffärerna skyltar man upp halloween men inte lika mycket som för några år sedan. Spetshattar och spökdräkter kan ju barn ha under flera år. Men fortfarande är det en bra helg för försäljning, säger Cecilia Gierta.

I år har dock handeln beslutat att satsa på bröstcancerkampanjen. Sista lördagen i oktober ska kallas rosa lördagen och det innebär att en del köpcenter och många affärer i landet ska kläs i rosa. Även höghusen vid Hötorget i Stockholm ska gå i rosa.

Per-Iwar Sohlström