Stjärnkockens 14 viktigaste råvaror

MAT & DRYCK

Det här är maten du måste ha i kylskåpet

Foto: Kända tv-kocken Jamie Oliver

Jamie Oliver är en av världens mest kända stjärnkockar.

Nu bjuder han dig på sina viktigaste råvaror för att du ska ha ett hälsosamt kylskåp.

Här är hela listan från tv-profilen.

Han är killen som blev upptäckt av ett tv-team när han stod på en vanlig pub och skalade potatis. Resten är historia. Stjärnkocken Jamie Oliver är en av världens mest välkända kockar och har producerat 15 säsonger av sitt egna matlagningsprogram som har blivit en stor succé. Dessutom har han öppnat upp inte mindre än fem restauranger i England och givit ut mängder av böcker.

Vad är då hemligheten bakom Jamie Olivers stora succé? Enligt honom själv är det viktigt att jobba med smarta och enkla råvaror som alla kan hantera. Och nu har Daily Mail publicerat hans unika lista på de 14 viktigaste råvarorna som du behöver ha i ditt kylskåp för att leva hälsosamt och må bra.

✓ Jamie: Det här bör alla ha i kylskåpet:

1. ÄGG

Ägg innehåller mycket protein och du får även i dig vitamin D, A, B2 och folsyra.

2. GETMJÖLK

Mängder av Kalcium, protein och Vitamin D finns att finna i denna mjölksort.

3. FISK

Fisk innehåller omega 3 som hjärtat älskar.
4. SÖTPOTATIS

Genom sötpotatis får vi i oss Vitamin A, B5 och B6.
5. GRÖNSAKER & ÖRTER 

Helst ska örterna komma direkt från skogen; vilda grönsaker och örter är mest hälsosamma och här finns mycket magnesium att hämta.
6. TOFU

Kanske en skräll, men här finns både kalcium, järn och aminosyror.

7. VALNÖTTER

Tål du nötter är detta en hälsobomb. De innehåller nämligen mycket magnesium.

8. SVARTA BÖNOR

Alla borde älska bönor, här finns nämligen kalium, järn, folsyra och magnesium. Hälsobomb!

9. FÄRSK FRUKT

All frukt är hälsosamt, försök att äta så mycket ekologiskt som möjligt.

10. SJÖGRÄS

Här finns massor av järn och vitamin B12.

11. RIS

Faktum är att ris innehåller mer fibrer än vad man kan tro. Lagom mängd ris är absolut ingen fara – det innehåller dessutom magnesium.

12. LÖK

Röd, vit och gul lök är viktigt att ha hemma. Bra mat innehåller ofta lök och även din kropp drar nytta av det. Lök innehåller mycket vitamin C och B6 samt mängder av antioxidanter.

13. RÄKOR

Både gott och nyttigt. Visste ni att räkor innehåller zink, magnesium och höga halter av B12?

14. CHILI

Många kockars favorit för att krydda maten. Mängder med antioxidanter och vitaminer, både A och C.

ARTIKELN HANDLAR OM