”Är det bättre att juica grönsakerna?”

Publicerad:
Uppdaterad:

Dietisten Josefine Jonasson svarar på frågor

Nackdelen med juice är att du missar en del fibrer, men annars skadar inte ett extra vitamintillskott.
Nackdelen med juice är att du missar en del fibrer, men annars skadar inte ett extra vitamintillskott.

Viktklubbs dietsist Josefine Jonasson svarar på frågor om mat och vikt

Foto: BÖRJE THURESSON

ÄR DET BÄTTRE ATT JUICA GRÖNSAKERNA?

Nu är det ju så ”inne” att ha en råsaftcentrifug. Allt ska juicas och plötsligt är det bra att dricka juice i  stället för både frukost, lunch och middag. Alldeles nyss var det ju inte så himla nyttigt att dricka sin mat. Hur är det egentligen? 

Hälsningar Liselott

SVAR: Det allra bästa är alltid att äta de hela grönsakerna i stället för att dricka dem. Då får man dessutom i sig fibrerna från grönsakerna. Man blir och håller sig bättre mätt om man äter i stället för att dricka. Har man däremot väldigt svårt att få i sig bra mat under någon period eller vid utvalda måltider är grönsaksdrycker att föredra framför juicer av enbart frukt då de innehåller en del fruktsocker. Ska de ersätta måltider tycker jag att man ska blanda dem med någon typ av proteintillskott. Renée Voltaire säljer hampaprotein som lämpar sig bra som tillskott i just grönsaksjuicer.

Att dricka en grönsaksjuice som komplement till frukosten eller som mellanmål är inte alls fel. Den är ju väldigt nyttig och blir som ett extra vitamintillskott. Det kan inte skada.

ÄR RAW FOOD ETT SMALARE ALTERNATIV?

Jag läser mycket i tidningar om det här med raw food. Är det verklig­en så att det är ett smalare alternativ?

 Tacksam för svar!

SVAR: Raw food har blivit väldigt populärt och det tycker jag är roligt. Raw food är väldigt näringsriktigt och därmed väldigt nyttigt. Dessutom bygger det på fina råvaror och inga som helst halvfabrikat. Fördelarna är alltså stora.

När det gäller fettmängden är det däremot inte så att raw food per automatik innehåller lite fett. Nötter och frön är vanliga ingredienser i raw food-recepten och de innehåller båda gott om fett, förvisso bra fett men ser man till fettmängden kan den alltså bli ganska hög. Raw food har absolut sina fördelar men det är alltså inte nödvändigtvis så att det är smalare än annan mat.

NATURELLT ELLER ROSTAT – VAD ÄR BÄST?

Är det onyttigare med rostade än naturella nötter? Känslan är av någon anledning att de skulle vara mycket sämre.

 /Nötälskaren

SVAR: Det är inte så lätt att veta hur det är med de där nötterna. För några år sedan var de bannlysta och tillhörde snackshyllan. Nu hittar vi dem bland de hälsosamma matvarorna i affären. Nötterna i sig innehåller bra fetter men fettmängden är också väldigt hög vilket kan vara bra att tänka på så att man inte äter alltför stora mängder. Nötter innehåller förutom bra fett även protein, zink, kalium och kalcium för att nämna några mineraler. Har man problem med högt blodtryck eller om man får i sig stora mängder salt genom maten för övrigt bör man vara lite försiktig med de saltade nötterna men förutom det innehåller de samma näring som de naturella.

Josefine Jonasson

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN