Lär känna 13 goda gryn

MAT & DRYCK

Allt om nykomlingarna i skafferiet

Hur gör man quinoa? Var växer bulgurbusken? Och går det där som ser ut som fågelfrö verkligen att ha till pannbiffen?

Härligt hemma lär dig kryssa mellan grynerna.

Matvete

Hela sädeskorn av vete. Gott, matigt tillbehör. Servera varmt i stället för ris eller bulgur. Koka, spola av med kallt vatten och använd i sallader.

Quinoa

Små frön från en buske som odlats i tusentals år i Anderna. Proteinrik! Kokas och används som ris eller couscous. Fröna är täckta av det bittra ämnet saponin och måste blötläggas och sköljas innan kokning. Finns både svart, vit och röd.

Kamutvete

Hela kornen av det gamla egyptiska sädesslaget kamut. Innehåller mer protein och mineraler än vanligt vete. Gott, lite sötaktigt tillbehör.

Couscous

Små gryn gjorda av durumvete. Nordafrikansk basråvara och även namnet på de gryträtter där grynen ingår. Mycket snabblagat, fluffigt med god, lite nötig smak. Använd som tillbehör i stället för potatis eller ris. Finns även en fullkornsvariant.

Dinkel eller speltvete

Hela kornen av det gamla sädesslaget dinkel/spelt. Innehåller mer protein och fibrer än vanligt vete. Gott, matigt tillbehör. Använd som ris eller bulgur. Koka, spola av med kallt vatten och använd i sallader.

Moghrabiah

Kallas också pärlcouscous eller libanesisk couscous. Tillverkas av durumvete, ser ungefär ut som gula ärtor och smakar som pasta, vilket det i princip är. Använd i stället för ris eller makaroner. Funkar utmärkt i pastasallad. Behöver koka rätt länge, upp mot 25 minuter.

Hampafrön

Nöten från hampaväxten. Säljs både skalad och oskalad. Serveras kokt som tillbehör i stället för ris eller bulgur. Kan användas i müsli eller som panering till fisk och färsbiffar. Oskalade frön har fin smak men är knastriga. Skalade är goda som snacks.

Korngryn eller kornris

De klippta sädeskornen från korn. Använd som matkorn. Blir ungefär som bulgur i konsistensen. Kan också användas för att dryga ut smet till färsbiffar. De vita prickarna i isterband är korngryn.

Helt bovete

De trekantiga fröna från örten bovete. Innehåller inte gluten. Koka och använd som bulgur eller ris. Också gott kallt i sallad.

Polenta

Mer eller mindre finmalet mjöl av majs. Vanligt tillbehör i norditaliensk matlagning. Kokas med vatten eller mjölk till en gröt som äts som den är med riven parmesan eller så får den stelna till en platt kaka som skärs i tårtbitar och steks.

Bulgur

Krossade och förkokta vetekorn. Serveras varmt som ris eller couscous, även gott kallt i sallader. Innehåller mer fibrer och näringsämnen än couscous eftersom hela vetekornet används. Även som fullkorn.

Hirs

Små korn från det urgamla sädesslaget hirs. Serveras kokt i stället för ris eller couscous. Glutenfri och järnrik. Säljs skalade men räknas som fullkorn. Innehåller bittra saponiner, precis som quinoa. Skölj i hett vatten innan du tillagar.

Mathavre

Hela kornen av havre. Gott tillbehör med nötig smak och trevlig konsistens. Använd som ris eller bulgur. Koka (gärna i buljong), spola med kallt vatten och använd i sallader. Packat med beta­glukaner som sänker elakt kolesterol.