GI – så här går det till

MAT & DRYCK

Alla snackar om GI.

Vad är det? Blir man riktigt mätt?

Ja, du blir dessutom piggare och smalare.

Vi reder ut begreppen tillsammans med matskribenten och kostexperten Cathrine Schück. Du får hennes smarrigaste rätter med lågt GI på köpet.

Vad betyder GI?

Det är en förkortning av glykemiskt index. Livsmedel med högt index får bukspottkörteln att tillverka mycket insulin, lågt index betyder att mindre insulin kommer ut i kroppen.

Det är väl bra med insulin - annars har man ju diabetes?

Ja, men om du ofta äter saker med högt GI - som läsk och godis - åker insulinnivån berg-och- dalbana. Du blir snabbt mycket pigg men lika snabbt hängig och gottsugen igen. Mat med lågt GI håller insulinet på en jämnare nivå. Du känner dig mätt och alert längre.

Dessutom gör berg-och-dalbanan att insulinproduktionen så småningom mattas av. Det sliter på kroppen och det är därför ungdomar och unga vuxna får diabetes typ 2 i dag.

Åhå, men har inte GI med bantning att göra?

På sätt och vis. Insulin är det enda hormon som kan producera egna fettceller.

Så äter du både för mycket och mat med högt GI blir du snabbare fet.

Kött då? Har hamburgare högt GI?

Hamburgerbrödet har förmodligen högt GI men det är bara livsmedel med kolhydrater som kan ha ett GI. Inte rent kött eller fett.

Lathund - vilka livsmedel har högt GI?

Det är lågt GI som gäller. Men hur kan man veta vilka livsmedel som har lågt värde - måste man ha med sig tabeller till mataffären?

Titta på listorna här nedanför så får du snabbt ett hum om vad som har högt GI och vad som har lågt.

Högt GI

Lågt GI