Linser i fokus

Av: Mia Sahl

Publicerad:

Supermaten: Hjälper syreupptaget - Bygger upp dig - Är fiberrika

Foto: Thinkstock

Linser bildas och växer i små platta skidor, så kallade baljor. Linser finns i många olika varianter, mogna kan de vara gröna, svarta, bruna, gula eller röda. De energirika små prickarna har länge odlats i medelhavsländerna men numera finns också svenska röda linser.

Jämfört med andra typer av baljväxter är de röda lins­erna relativt enkla att till­reda. Du köper dem torra i påse eller på burk och de behöver inte blötläggas timvis i förväg utan kokas mjuka på bara några minuter. Röda linser är delade i två och blir lite mosiga vid kokning, därför tar de upp extra mycket smak från övriga ingredienser och är toppen att använda som bas i vegetarisk gryta, soppa eller kryddig tomatsås.

Att linser skulle vara smaklösa är en myt. Förvisso smakar linserna inte så mycket i sig, men för den som har tillgång till salt, kryddor och andra goda smaksättare finns inga gränser för hur goda linserna kan bli i tillagad form. Snabbt går det också, testa själv att byta ut köttfärsen mot linser nästa gång du fixar tacos eller gör en minestronesoppa.

Du blir inte besviken!

Anfaller:

Trög mage. Linser är fiberrika och sätter magen och tarmen i arbete. Du känner dig mätt länge när du ätit linser och eftersom fibrerna binder vätska i tarmen minskar de risken för förstoppning.

Superkraft:

Bygger upp dig. Linser är en viktig proteinkälla. Protein är viktigt för muskelfunktionen och återhämtning efter träning.

Hemligt vapen:

Hjälper syreupptaget. 100 gram linser ger dig hälften av ditt dagsbehov av järn. Järn hjälper blodet att binda och transportera livsviktigt syre.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN